fredag 14 november 2014

Diagnos okänd

I går när jag kom hem och skulle släppa ut hundarna ur hundgården så jag genast att något inte stämde.
Jovi stod och studsade och ville ut men Gemma syntes inte till!!
Släppte ut Jossan och fick se Gemma sticka ut huvudet i hundhusgluggen.
Direkt kände jag att något var fel. Och mycket riktigt. Hon kom ut och mot mig på tre ben.
Svansen viftade inte, ögonen tittade inte pillimariskt intensivt och höger bakben var högt uppdraget under magen med tåspetsarna pekandes nedåt.

Vad fan hade hänt!!

Hon hoppade ut på gräsmattan utan att överhuvudtaget vilja sätta ner benet och lade sig platt ner.
Lockade in henne i huset där hon genast gick och lade sig på sin pläd.
Tog upp henne, klämde, kände, drog och sträckte för att få någon indikation på vad som fattades henne. Ingen reaktion. Tvingade henne att stå på det onda benet, ingen reaktion annan än att hon inte ville lägga tyngd på det.

Ringde djursjukhuset och bad att få komma in.
-Vi har ingen ortoped på plats just nu och heller inga bokningsbara tider förrän om en vecka, svarade de.
Men vill du komma ändå har vi jourtider,... men de kostar extra.
Skakad av hundens skick och rätt säker på att korsbandet gått av blev mitt svar aningen fränt.
-Det ger jag f-n i. Hon behöver vård. Nu! Vi kan inte vänta en vecka, hon sätter ju inte ens ner benet.

En timme senare var vi på plats!

 
Veterinär började sin undersökning. Klämde, kände, drog och böjde. Ingen reaktion.
Hon fick smärtstillande och lugnade för att slappna av i benet och en undersökning till. Ingenting.
Tassen röntgades men inget ovanligt hittades. Jag fortsatta tjata om min misstanke om korsbandet men veterinären var inte helt övertygad. Han såg dock att hon hade ont och var medtagen och föreslog därför att hon skulle läggas in för observation och smärtlindring samt  att ortopeden skulle titta på henne dagen där på. Sagt och gjort. Åkte hem med tankarna snurrande i skallen.
 
I dag har jag väntat hela dagen på ett besked. Korsbands operation eller inte?
Men när veterinären ringde fick jag ett helt annat besked. Ett oväntat och tämligen märkligt sådant.
Gemma hade hög feber, tassen hade svällt upp till dubbel storlek, blodprover indikerade infektion, på huden på tassen hade det bildas bubblor/sår som vätskade och hon hade rejält ont och de har ingen aning om vad som orsakar det hela. De ser inga bett, sår eller ingångshål för främmande föremål. Det verkar heller inte som att något inuti är trasigt. Ett mysterium just nu.
 
Vi beslutade om ytterligare ett dygn på sjukan. Dropp, två olika sorters antibiotika och smärtlindring får bli Gemmas middag i kväll/natt. Ber en bön att hon är pigg och på bättringsvägen i morgon men kan inte i min vildaste fantasi begripa förloppet.
 
 

1 kommentar:

  1. När Gemma gör saker, gör hon dem rejält. Oavsett om det handlar om svansar, getingstick, driva djur med fin attityd, hämta fint eller skrämma slag på sina närmaste... Hoppas hon frisknar till lika bra. Vad det nu än är så låter ju infektion och antibiotika bättre än trasigt korsband.

    SvaraRadera