söndag 5 maj 2013

Mallgroda

Träning i dag hos Ewa J!
Mallig över Gemma.
Hon har utvecklats helt enligt planen och arbetar nu lugnt, tryggt och stabilt.
Aningen svårt att ta sig runt men med lite hjälp går det bra.
Kunde i dag ta ut fåren ur hörn utan att hetsa upp sig, hålla dom längs staket i bra tempo utan att stoppa eller vända och gå fina flankbågar. Dessutom funkade läggandena och, kors i taket, avkallningen riktigt bra.
Sista passet kunde jag till och med öka energin utan att huvudet sprack.
Men så trött hon blir! .......... nästan så att man undrar? .............
Får be vet. kolla henne lite extra, för säkerhets skull, då det snart är dax för ettårssprutan.

Jovi var tung i benen idag. Lite tyngre än vanligt tyckte jag. Dock gjorde hon inga misstag utan genomförde det jag bad om. Och även om det gick saaakta och lufsigt så höll hon igång djuren och förde dem enligt plan. Man kan inte anklaga henne för att vara stylish direkt. Inte heller för att ha stressat djur, tagit i mer än nöden kräver, överarbeta eller utmana. Hon gör det som ombeds henne, inte mer och knappt det ibland. Man skulle lätt kunna tro att detta är inget hon, om hon fick välja skulle föredra att fördriva tiden med. Men jag är inte så säker på att det är sant. Snarare brister det lite i viljan att samarbeta och att se/agera utanför boxen (hennes box). Men jag är rätt mallig över henne också. Hur många gånger har jag inte varit på väg att kasta in handduken. Låta henne bli en soffhund som man bara pussar på. Ändå är hon den bästa jag har/haft och i många fall också sett, när det gäller praktisk hantering av uppgifter här hemma på gården.

4 kommentarer:

  1. Ja och hennes bror är precis likadan!!! Puhh
    Du är bra go och duktig med henne och som kan se igenom hennes box. Hoppas vi ses snart // Helen

    SvaraRadera
  2. Håller med dig fullständigt. Du har gjort ett bra upplägg för Gemma. Rackans va bra hon går. Under dom här veckorna har det hänt massor. Klarhet till klarhet!! Intressant och många aha upplevelser.
    Jovi är Jovi <3 Det kan inget ta ifrån henne och hon löser faktiskt sina uppdrag på sitt vis.
    Inte ens Birk lyckades sabotera hennes hämt idag utan så som jag såg det verkade hon bara ta i lite till bara och fixade det galant. Cool dam <3

    SvaraRadera
  3. Det är klart att hon väljer vallning alla dagar i veckan, men hon tycker förstås att hon kan bäst själv ;-) det vore ju ett förfärligt slöseri med en sådan arbetshund som soffhund. Nu återstår bara lite mer miljöträning så ska det bli spännande att se henne på banorna sedan.

    SvaraRadera
  4. Och du kan förresten kosta på dig att vara mallig!

    SvaraRadera