fredag 22 november 2013

Håll Bore borta!

Snart är löpen över.
Förra gången synkade hundarna det samtidigt men denna gång blev det mera utspritt. Gemma, som väntade tills Jovi var färdig med sitt är inne på sina sista dagar och vi kan räkna framåt för planeringa av HD-röntgen. Tänk så fort det går. Snart ett och ett halvt år gammal och på väg in i vuxenvärlden, även om hon kan se bra valpig ut ibland.

 
Än har ingen snö fallit och backen är inte helt isfrusen heller så det går att träna bra. Tog en runda på förmiddagen och här kommer lite bilden från den.




 
Blir mer och mer samspelt med Jovi i vallhagen och det är jätteroligt. Börjar hitta sättet att köra henne och kan reglera, styra, stötta och hålla i henne på ett helt annat sätt än tidigare. Dessutom börjar jag också se både större tillit och tuffare i tag från hennes sida. Det är nästan så man går och småmyser i förnöjsamhet, ÖVER JOVI!!! hi,hi,hi.

Lilla? Gemma utvecklas hon med. Där råder inga tanke konflikter över vikten av lugn djurhantering, regelmässigt förfarande och gör/hörsamhet. Full rulle bara, lite hit, lite dit åsså runt en liten bit. Åh, vad jag längtar tills jag får styrning på! Nej, nu var jag elak. Men, jag är helt enkelt inte byggd för att springa runt, hitta position och placera mig rätt ;-)




 
Skrev innan om att vi tagit upp lydnadstränandet på lite mera allvarligare plan. Eftersom Gemma löpt och jag inte bestämt huruvida hon ska bli en lydnads hund eller inte har det varit Jovi som fått vara i centrum under dessa pass och hon har utvecklats jätte bra. Sist fick vi kritik över hennes felfokus på konerna i rutan. Detta har vi jobbat med och på veckans sammankomst fick vi tummen upp. Vi blev även kommenderade genom en lydnadsetta med gott resultat. Enda stora missen var kvarståendet i ställandet men det hittade vi övning för som genast gav stora resultat. Det som vi måste jobba hårt med är gruppmomenten. Eftersom vi  mest tränat för oss själva och Jovi inte har någon större tillit eller trygghet i vare sig själv eller till andra så är detta svårt. Just nu försöker jag jobba på uppdrag "haka stilla i backen" i platsen för att ta bort fokus på det runt omkring. Får se hur det går. Sittande i grupp har jag ingen strategi för ännu, för klura på det.

Snart står det inte på förrän snö, is och kyla sätter käppar i hjulet för vår utomhusverksamhet.
Blir till att vara inne och längta till våren, solen och värmen!



 

So long, för denna gång!
I morgon vakas det vallningskurs, för båda brudarna :-)






2 kommentarer:

  1. Härliga bilder och bra träning :-)
    Själv har jag varit till arbetsförmedlingen och Birk har fått vilodag. Laddar till helgen :-)

    SvaraRadera
  2. Have fun och sluta fånle :-)

    SvaraRadera