onsdag 6 november 2013

Storflocksutmaning och payback-time

I går var jyckarna och jag till Helen och tränade. Helen har lite fler får än jag så därför passade vi på att träna hantering, förflyttning och hämt av många djur samt att se till att få med alla i ett svep och hålla gruppen i rörelse hela tiden. Inte helt enkelt när man inte är van men båda tjejerna jobbade bra och hittade fungerande metoder.
När det hela blev tillsyntes för enkelt försvårade vi uppgiften genom att gå i lite stökigar terräng där gruppen naturligt splittrades av stenar, fallna träd och div holer. Klurigt och nyttigt.

Jovi och jag övade också vidare på vår hämtträning där uppdraget är att få ett bättre djup. Men f-n vad svårt jag har att se. Vi ett flertal tillfällen tyckte jag att hon höll ut bra. Men inte då :-( fick ta hjälp av en trädhol som hon måsta runda bakom för att få djup men det var knappt jag såg hund i förhållande höjd till hol. Djupseendet är inte vad det borde, grrrrrrrrr. Men mycket nyttig träning blev det och det var två supertrötta brudar som åkte med mig hem.

I dag var jag och hämtade Ewa och Birk. Har läst lite på Ewas blogg och FB sida att de skulle vilja träna saker de inte har möjlighet till där dom bor, som tex skogspromenad/arbete i terräng med får och långa hämt. Här på Skräddars däremot, finns den möjligheten. Och med tanke på all bra unghunds tränings möjligheter hon har erbjudit oss kändes det gött att kunna bjuda tillbaka med lite terräng och yta.

Vi började med ett par kilometers fösning genom skogen och avslutade med hämt på dryga 300 meter. Jovi fick också några långa hämt, och var det något som sken idag (vilket inte solen kan anklagas för) så var det hundarnas olika brister.
Birk hade tex inga som helst svårigheter att ta sig ut till djuren men att sätta igång dom låta dom rinna på. Nej tack!
Jovis djup var rätt OK,  men.....................
1, varför vara extra djup när man kan vara extra vid?
2, varför trycka in dom på framdrivnings linjen direkt när man har 300 meter på sig?
3, lyfta djuren i en cross, glöm det! Djuren ska mot matte!
Ha,ha,ha ibland kan man inte annat än att skratta åt eländet.
Ja,ja vi har lite att jobba på, igen då!

4 kommentarer:

  1. Stort tack för dom fina möjligheter vi fick. Bra värdemätare och nu vet vi vad vi ska träna på under vintern. Birk blev riktigt trött och även matte.Minns med ett leende när Jovi gick ur bild och försvann i det höga gräset och Birks min när han undrade "vad sjutton tog dom vägen" ?????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha,ha.. undrade detsamma från min position. Men glad när jag såg henne komma ut, rakt och fint med fåren på andra sidan höggräsjungeln. Kul att ni gav er på alla svårigheter idag. Den ena efter den andra. Tycker han kommer sig bra, pojken.

      Radera
  2. Det där med djupseende är inte lätt men tro inte att du kommer undan med att inte se, det har aldrig jag fått göra ;-)
    Valde Jovi att ta djur till dig istället för på en cross? Jisses, var kom det ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ante mig ;-)
      Ja, hon valde att komma med dom. Lyssnade varken på stopp eller stopp för i h--vete!! Tror det berodde på mitt djupseende (oklara instruktioner), kan väl knappast vara hundens fel ;-)

      Radera