torsdag 7 februari 2013

Kursat igen

Lydnadskursen med Jovi fortsätter och mycket börjar falla på plats.

Förra veckan konstaterade jag en fel inlärning av halterna i friaföljet, en nyinlärning av platsliggningen och tandvisningen samt förbättringsbehov i apporteringen.

I veckan har vi jobbat extra på tre av momenten.
Halterna var idag mycket bättre. Hon fokuserar nu på att sätta sig i position i stället för att sätta sig motoriskt. Platsens aktiva stillaliggande är också mycket bättre och hon har fattat vilken huvudvinkel som skall hållas. Nu behöver vi stadga och tids träna. I tandvisnings momentet har vi lyckats ändra inställning. Den är inte längre en hälsaövning utan en cirkuskonst. Apporteringen däremot har vi inte engagerat oss i ännu och därför förväntade jag mig heller ingen förbättring. testade lite olika övningar för att få ett bättre, snabbare och distinktare gripande men hittade ingen klockren lösning. Får fnula på det.

I lokalen vi tränar blir det rätt trångt och högljutt och det är svårt att hålla full fokus men jag tycker ändå det går bra och är kul. Dessutom blir svagheterna rätt tydliga vilket gör det lätt att träna vidare på rätt detalj. Tex ser jag att ställande under gång är svårt i en sådan miljö. Blir hon minsta osäker lägger hon sig hellre. Bra att ta med sig för vidare träning. Lika så ser jag en viss (typiskt Jovi) attityd när omgivningen, jag eller kraven blir för röriga, hetsiga eller otydliga. Lugna ner, lugna ner, lugna ner!

Provade lite lydnadsträning tidigare på dagen med Gemma. Men, ja,  jag vet inte riktigt vad. Just nu är hon bara yrslig, flamsig och disträ. Kan mitt i träningen plötsligt, göra helt andra saker. Som tex att jaga katten eller springa och hämta en annan leksak.

I stället tog vi liten egentid och gick ut på åkern och lekte.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar