torsdag 29 augusti 2013

Kurs och tränings vecka

En vecka full med kursande.

I måndags var jag med som hjälpinstruktör på en klubbkompis grundkurs. Roligt att se nya, färska vallhundar lista ut mysteriet med förflyttning av djur och intressant att ta del av hur instruktörer tänker och lägger upp kurs.

I tisdags höll jag själv kurs. Visselkurs för vallhundsförare. Oj, vad duktiga eleverna blivit. Denna gång jobbade vi med att hitta rätt signal på rätt rörelse och att höja volymen på signalen. Ingen lätt uppgift skulle det visa sig. Men duktiga som dom är lyckades de tillslut och vi kunde börja lära hunden vad signalen faktisk betydde. Nu hoppas jag att deras egenträning går lika bra för då kan vi börja köra hund på pipa på "riktigt" nästa gång.   

I går var det dax att bryta valltänket och i stället öva geniknölarna i lydnad. Har en lydnadskurs på brukshundklubben i hop med en annan instruktör. En kurs där även mina hundar i viss mån är deltagare. Gårdagens moment var apportering och inte heller en busenkel nöt att knäcka. Men eftersom man tydligen omger sig med duktiga elever lyckades alla hundar förbättra sig väldigt. Mina egna också. Annars jobbar jag mycket med Jovis fokus på uppgift samt att orka hålla uppe koncentration och stadga längre. Lilla Gemma fladdrar mest runt och känns aningen obildbar. Men någon stans i allt flamstrams lyckas hon ändå använda hjärnan och få till en tanke och ett rätt planerat beteende. Fråga mig inte hur! 

I dag har vi ägnat dagen år egenträning i vallhagen. Bad fick jobba praktiskt. Hade några tackor som var lite "rufsiga" i baken och behövde en omgång med saxen. Så lätt att man tar den mest erfarna hunden. Så man får det gjort, liksom. Men jag tänkte annorlunda. Visst tog det lite längre tid och visst fick jag knöla lite innan det var klart men han fixade det. Fållade, höll och passade medan jag lekte frisörska. Det hela resulterade också i en mer engagerad och fokuserad hund på träningen efteråt.
Gemmas träning bestod i att öva kommando förståelse och jag tycker nog hon utvecklas även om jag för det mesta undrar om hon ser/hör/tänker mig överhuvudtaget. Fick också för mig att vi skulle börja öva lite inför delningsmomentet. Jo, pyttsan!! Här har vi en rejäl nöt att knäcka. Kommer INTE in. Eller ja, kommer INTE till mig överhuvudtaget. SKA ha alla djur ALLTID. Oavsett om dom väldigt långt ifrån varandra och har ingen förståelse för vitsen att hålla upp/vända djur från varandra. Tur jag såg det redan nu!! Vidden är en annan del som oroar mig. Är hon för vid och är det i så fall ett bekymmer? Kan det vara något annat som orsakar vidden som vi egentligen borde ta i tu med? Tänker på attityd, kraft, fart. Som tur är kommer coachexpertiiisen och kompiiisen hit på lördag. Får rådfråga henne då.
Och medan jag nu skriver detta vilar fåren inför Jovis runda. Uppdrag minska/öka vidd i utgång. Med andra ord - vända päronet. Det är rätt så osmart att öppna brett för att sedan snipa in mot slutet. Eller? Ja, frågar man Jovi så instämmer hon........ INTE!

I morgon är det lydnadskurs dax igen och på söndag tror jag att jag vilar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar