måndag 10 mars 2014

Två Snattare

Inspiration, energi och motivation är inte något som bara kommer över mig.
Jag stjäl det oftast från andra, utan de ens vet om det.

Och i helgen har jag stulit massor.
Som i förrgår tex. där vallningen hos Chrille gav mersmak. (se gårdagens blogg)
Och igår då jag hade bokat tid med Mackan för att få lite feedback och idéer/råd kring vår lydnadsträning. Fick jätte många bra tips på saker att jobba vidare med och blev således både motiverad och inspirerad. Vi körde igenom en lydnadstrea med Jovi. Lite skrupler här och där som vi ännu inte är klara med men i det stora hela känns det som vi är på G. Fria följet, som jag själv tycker är svårt och inte får i hop riktigt gick faktiskt ganska bra. Fick lite övningar med mig hem som jag tror kan göra susen. Vi gick igenom inlärning av dirigerings apporteringen, övade på gruppmomenten och diskuterade belöningsplaceringar och träningsmodellermodeller. En toppen eftermiddag!!

Och om Gemma är en fröjd att köra i vallhagen så är Jovi detsamma på lydnadsplanen. Tvärt om däremot är en lite större kamp även om det går så himla mycket bättre för varje träning.
Mackan undrade hur långt jag kommit med den lilla och då jag svarade knappt alls förvånades hon. Men när jag visade upp yrpannan tror jag hon höll med. Hon fick sig i alla fall ett gott skratt. Gemma var överallt och ingenstans. Koncentration noll och hörbarhet ännu sämre. Hon har liksom inte tid och än mindre tycker hon det är viktigt att ta sig tid. Mackan sa att om hon skulle gissa ålder på henne utifrån uppträdande skulle hon gissa ca 5-6 månader. Ha,ha, ja, då kanske ni kan tänka er. Den hunden är nog född vallhund och inget annat, övriga aktiviteter är bara tillfälliga energifyllda tidsfördriv.

Nå väl, full med ny motivation och inspiration ägnade jag dagen, med hjälp av de nya verktyg jag fått av Mackan, åt lydnadsträning............

Favvo moment

Hoppas kan man alltid ;-)
 



Platsen är en uppgift inte en sovpaus

Är kraven för belöning höga hämtar man en belöning själv


En väl behövd vatten paus är varje hunds rätt oavsett tidpunkt.



..........för att senare ta en tur i vallhagen där för övrigt broms inte var att tänka på. Parera snabbt och håll upp var mera dagen uppgift. Satan vad tackorna var springiga och våryra.

1 kommentar:

  1. Så nu har det slagit dig att ni är på G, det har jag ju sagt länge nu! Ut på tävlingsplanen med er för sjutton, ni är grymma! :-)

    SvaraRadera