lördag 29 mars 2014

Tids-fördriv och tids-framvrid

I väntan på lamning har vi tränat vallning. Tre dagar i rad!! Och jämför man dag ett med dag tre så kan man dra slutsatsen -Övning GER färdighet!! Hi, hi det kan ju vara bra att komma i håg.

Dag ett var vi till Jovis uppfödare och även om Jovi jobbar hemma på gården varje dag så var det ett tag sen vi "tränade". Hemma handlar det just nu mest om att ta in, ta ut och hålla damerna borta från fodertrågen när jag fyller kraftfoder eller vara spärrvakt när nya höbalar ska in. Därför såg jag fram emot att få köra igenom hundarna ordentligt i de olika grundmomenten. Men att grundmoment ett var att inte lyssna, inte ta styrning och inte låtsas om att jag fanns var något jag inte var riktigt beredd på. Och när jag sedan bytte hund och det visade sig att Gemma inte var ett dugg bättre höll jag på att bryta ihop. Avslutade dock med fina saker. Gemma fick stöd och självförtroende i svåra drag och Jovis fårförighet stärktes upp.

Dag två var jag till Ewa. Var in i lilla hagen och jobbade gårdagens problem. Jovi öppnade vi upp, sen nötte vi koncentration, rörelsemedvetenhet och samarbete och det lossnade rejält. Gemma höll jag i ordentligt. Tillät inget flams, inget trams och inget spring. Flera pass fick hon bara ligga och vara grindvakt. Lugnt och fint. Svårt sa lillan som gärna skulle vilja upp och flytta runt på fåren lite men mot slutet hade hon fattat "leken" och började slappna av. Bra! Sist fick Jovi representera rasen BC och deras sätt att jobba för Ewas nya får. Lite spattiga var de till en början och gömde sig väl i den redan vana flocken. Plockade bort några av de gamla tackorna så att ungdomarna fick känna på hundens eye och tryck rakt på och släppen Jovi är så duktig på när fåren viker undan. Det tog inte lång stund förrän ungdomarna fattade galoppen, lugnade sig och lät sig föras.

Dag tre, dvs i dag var vi till Peter och fick oss en liten genomkörare. Med Gemma fick jag bra hjälp med hur jag skulle hjälpa henne med lugnet, fösningarna, flankerna och balansen dem emellan. Hon jobbade fint och svarade på alla hjälperna, helt efter Peters önskemål. Det var så härligt att se hur hon slappnade av mer och mer och började jobba med en helt nyfunnen självkänsla. Med Jovi tränade vi hämt. Det var långa hämt, kortare hämt, dolda hämt, dubbelhämt, kluriga utgångar och tuffa framdrivningar men Jossan, hon slet på. Kul! Fick också lite hjälp med hennes "haka på" och "glida med" noja.

När jag åkte hem blev det lite shopping.
Inspirerad av det vårlika vädret.

Det blev lite vårblommor........


.. och en ny vattenautomat till hönsen.
 
Sen fodrade vi fåren med en ny bal och kollade in lammen framfart i solskenet.




 
Än så länge är det bara en tacka som lammat men jag hoppas resterade 13 snart kommer igång.
I morgon väntar ett annat uppdrag. Några lärarkolleger i SBK har utbildat nya lydnadsinstruktörer och i morgon är det dags för deras examen, där jag är en av examinatorerna. Det ska bli så kul att se deras projektarbeten presenteras och givet hoppas jag kunna snappa ett och annat tips från de nypålästa.
 
Sist men inte minst vill jag påminna alla om klockan!!!
Den ska flyttas fram i natt.
God natt nu alla.
Har en jobbig natt framför mig. Uppstigning kl 02:00, för att ställa om husets alla ur!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar