torsdag 21 augusti 2014

Uppfyllelsen av en följares önskan

Efter att någon frågat mig om hur en blogg fungerar och om det finns regler kring själva bloggandet. Tex åtagande, förpliktelser och ansvar gentemot läsare fattade jag vinken. Denna någon, ansåg att ett par inlägg i månanden inte var riktigt var vad som förväntades. Ett mer frekvent uppdaterande önskades. Uppskattat, att det finns de som fortfarande läser/följer min blogg och kul, att de också vill ha den uppdaterad oftare. Annars är det ju så att, efter att de sociala medierna typ FB, twitter och instagram kommit i allt större utsträckning och omfång så sker det mesta av händelse, tyckande och känslo uppdateringar där. Dock i lite kortare format och kanske inte lika fri språkigt och personligt.
Hur som blev jag glad att läsaren i fråga framförde sin önskan men kan inte lova bättring. De sociala mediernas enkelhet gynnar en uttrycksblind, tidsbesparare som mig, men jag kanske kan ändra mig. Och jag har ju dessutom en bloggapp i telefonen för lite smidiga korta uppdateringar som jag kanske kan börja använda.

Helgen som var styrde ju lådbilen oss till Hudik och deras välarrangerade valltävling. Som vanligt blev det en trevlig tillställning med härliga människor, bra får, fina banor, och hjärtlig stämning. Extra roligt blev det förstås också när resultatet av min och hundens prestation gick högt över egna förväntning. Första dagen var Gemma lite förundrad över fåren. Hon är ju inte så rutinerad ännu och hade det lite klurigt innan hon kom på tekniken. Fåren var av den tyngre sorten som snabbt genomskådade ev. brister och svagheter hos hunden, visade tydligt missnöje över oacceptabelt beteende och var rätt angelägna om gräsets smak och konsistens i munnen än att hålla en enad front. Det blev lite onödiga stopp, trevande upptag, ojämn föring och gissningar på håll. Själv skötte jag ju mig galant. Som vanligt! (or not?! Ha,ha) Vi slutade på en 7:de placering av ca 35-40 startande. Dag 2 hade Gemma kommit på hur fåren funkade och vi, fråga mig inte hur, rasslade till med en andra placering. Dag tre gick hon lika bra men råkade ut för en förare som lika gärna kunde ha låst in sig i husbilen med en soppåse över huvudet. Slarvade bort massor av poäng på ren dumhet!! Vi slutade ändå på en 11:e plats och det kan jag bara tacka hunden för.


Vår medresenär Lennart och hans Märta gjorde, tycker jag, bra i från sig. Även om han själv var besviken kunde vi glädjas åt en förbättring för var dag. Märta hade större problem med fåren än Gemma. Inte så att hon inte fick rull och styr på dom men hon gav dom lite för mycket plats i sina flanker och fick ideligen starta tåget igen. Det resulterade i sen styrning och dåligt flyt. Sista dan hade både hon och Lennart ändrat körstil och gjorde en fin, fin runda.
Vi hade en hel del diskussioner ang regler och bedömning också. Vad får man göra och inte. Vad ska kosta och hur mycket. När startar och slutar ett moment osv. Det är lätt att stå från sidan och tycka och ingen vill väl medge att ens hund var värd avdrag. Inte heller att de gjort de ev avdrag domaren dömt eller avvikit från reglernas styrande osv, osv. Men i mitt fall handlade det kanske mera om värdet av totalen och då inte avdragen utan behållningen. Känslan var en annan liksom. Men... man dömer ju inte känsla utan utförande och handling. Så kanske var vi inte så pjåkiga i alla fall då??

Nu blickar vi fram mot nästa utmaning. Och den lär inte gå av för hackor om man får tro ryktet. Inget för orutinerade unghundar har jag hört. En ganska annorlunda bana, skrivs det. Svårt och klurigt även för dom mera erfarna, säger några.
Jo, jo har man tagit sig vatten över huvudet nu.
Ja, kanske?
Alldeles säkert!
Men förhoppningsvis drar vi lärdom av det, får nya erfarenhet och insikter vi kanske annars inte fått. Vi ska i alla fall prova och vi ska ha roligt och njuta oavsett.

På hemma fronten går tankarna åt ett helt annat håll är den omtalade utmaning.
Projekt köksrenovering har startat.
Tak och väggar är målade, luckor och bänkar beställda och snar är också golvet bokat.
Lovar......... (lite vagt) att uppdatera med bilder under resans gång. 


2 kommentarer:

  1. Det var på tiden! :-) nja, så pjåkiga kan ni ju inte ha varit...

    SvaraRadera
  2. Härligt med uppdateringar för oss som följer er på håll ;0) ni är så duktiga och än en gång stort grattis!! Ser fram emot uppdateringar om nästa utmaning, både vad det gäller hund o kök;0) pussa på finaste gemma från oss! Kram

    SvaraRadera