måndag 13 oktober 2014

Höst rusk och byteshandel

Efter funktionärshelgen i Avesta då det emellanåt var T-shirt väder har hösten slagit till på allvar.
Löven från träden har dalat.

Regnet har öst ner

och temperaturen har sjunkit rejält.

Betet sjunger på sista versen och fåren behöver tillskott.


Vildfåglarna har också fått sitt.

Katterna vistelse inomhus har ökat

och min garderob har fyllts på med både långkalsonger, varma tröjor och tjocka strumpor.

Glädjande nog är nu köket i princip klart,


hundarnas nya koppel har kommit


och nya höns har anlänt till gården.

 
Í helgen inledde jag ett samarbete med Caroline. Hon behöver hjälp med sin hund i vallningen och mina hundar behöver kondition träninas. Eftersom jag hatar konditionsträning, älskar vallträning och Carolines man gärna springer runt i skog och mark gjorde vi ett byte. Jag tränar Nelly medan Per springer nån mil med mina jyckar!! Deal!!
Första passet med Nelly gick över förväntan och kan vi bara jobba på så, så tror jag att det här går fortare än planerat.... öh! ..... vilket innebär att jag själv måste konditions träna Gemma och Jovi :-(  

I går var jag och Gemma till Ann-Jeanette i Pellbo och tränade. Fåren var bra och markerna fina. Träning blev kanon och massor av brister lyste med sin närvaro!! Jo, jo lillan har minsann ingen lust, eller kanske snarare ork att ta styrning i framdrivningar med framåt drag. Full fart rakt hem var svårt nog.
Att glida upp i draget på fråndrivningarna och bara upprätthålla kontroll över djur och inte riktning är också sånt som behöver stärkas. Och vi såg en hel del sådana situationer denna dag. Kul!


2 kommentarer:

  1. Du behöver väl inte göra dig någon brådska med Nelly. Goda beteenden behöver befästas har jag läst. Det gäller väl både Nellys vallning och Pers löpträning av dina hundar.
    Sedan ska det bli vääääldigt intressant att höra hur du tar över springandet när Caroline tar över Nellys vallning. *fnissar skadeglatt*

    SvaraRadera
  2. Du glömde helt bort en selfie i/på långkalsongerna …

    SvaraRadera