måndag 13 juni 2011

Energi-smart?

Studenten avlöpte finfint.
Först firande i skolan

och därefter mottagning hemma i ladan med ett 30-tal släkt och vänner

innan de ny examinerade fortsatte firandet på egen hand.


Hundarna har blivit rätt åsidosatta ett tag.
Idag tänkte jag återgälda det.
Började förmiddagen med en rejäl skogspromenad.
Lexa for, som vanligt fram likt en tornado i skogen.
Hon gör allt med buller och bång den hunden.
Jovi hängde också på, men på ett mindre framfusigt sätt.
Efter en och en halv timmes skogsröj var Lexa ordentligt flåsig och sprang raka vägen in på gården och lade sig platt i skuggan. Jovi däremot trippade in genom grinden, hittade en leksak och undrade vaket om inte Lexa ville ha lite dragkamp. Nu är det så att Lexa aldrig säger nej till aktivitet. Hur utpumpad hon än är.
Så det blev ytterligare en stunds röj-röj.
Själv passade jag på att damsuga och tvätta lite medan hundarna roade sig. Trodde jag skulle få göra det i fred, men se det tyckte inte Jovi. Fattar inte charmen med att försöka stoppbita i damsugarmunstycket.

Efter lite lunch och kaffe besluta jag mig för att bjuda doggsen på ett vallpass i hagen.

Lexa och jag sorterade ur lite tänkabara individer till Jovi att jobba med.
Tyvärr visade det sig att en av tackorna med lamm inte tyckte att Jovis uppträdande var särskilt just och bestämde sig för att sätta henne på plats. Jovi anade hennes plan och såg till att hålla sig på bra avstånd från den humorbefriade ullmamman. Beslutade att det var lika bra att plocka bort tackan från träningen och här fick Lexa dagens stora utmaning. Ty nu var tackan både misstänksam, grinig och hotfullt beskyddande sina lamm. Lexa fick backa henne hela vägen. Från ena ända av hagen till den andra där resten av gänget vilad lugnt. Men jag måste faktiskt säga att hon gjorde det bra. Det här är ju ett moment som verkligen testar Lexas bristande tålamod, påhopp, rusningaroch tjuvnyp inte är ovanligt. Även om det inte var helt fläckfritt så måste jag säga att jag är mäkta imponerad över hennes jobb. Hon tog det så lugnt, arbetade så metodiskt och var (för att vara Lexa) onormalt tålmodig och bestämd. Bravo, hjärtat!  ♥

Lilla Jovi jobbade på bra. Hon har lite svårt att hålla ut sidorörelserna och plocka med alla djur men med Lexa som rörligt staket tappar vi inga djur ;-) Och åter igen måste jag berömma Lexas insats. Vem skulle tro att den hunden kan agera rörligt staket och bara flanka tillbaka djuren mot Jovi?

Efter vallpasset var Lexa åter helt utpumpad medan lillan piggt undrade om det redan var slut.


Snacka om att använda sina energidepåer på olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar