söndag 26 juni 2011

Ser inget, hör inget

I dag var jag och dogsen till Grabbarna Samulesson på lite träning.
Majsan, Rex, Lennart och hans boys deltog också.
Det skulle visa sig vara en riktigt påfrestande lektion hundarna skulle igen.
3 sprättiga tackor på ett fält med grönskande tät vall, högt ovan hundarnas näsor gjorde att hundarna varken såg helhet eller hörde signaler särskilt nämnvärt. Det gällde att de mer förlitade sig på visslans hjälp, en hjälp samtliga hundar tackade och det bestämdaste nej till och bara var lydiga, något som heller inte ligger för en hund som är van att jobba i relation till djur och under förutsättning till känd påverkan. Jisses vad jag slet för att inte gå upp i limningen av frustration då Lexa deklarerade att hålla koll och kontakt med djur i denna täta djungel av timotej var viktigare än att styra ut och riskera att bli vilse.

Nästa svårighet var singling. Det fanns en grå och två bruna får. Gissa vem skulle singlas bort? Och gissa om hon visste. Hur man än vred och vände på flocken så lyckades hon hålla sin "hamburgare position". Dvs inkilad mellan de två bruna. Och lirkade man för mycket med henne borrade hon ner huvudet och tryckte sig än tätatare mot sina bruna kamrater. Svårt, men inte omöjligt och väldigt lärorikt. Rompa var nog den för dagen som utförde den snyggaste singlingen av dom alla. Som en het kniv genom ett kallt smörpaket. Vi lyckades också få till några fina men för oss måste luckan vara tydlig annars.....................

Till lilla Jovi hade Ewa ordnat ett upplägg i en mindre hage. Hon jobbade fint lilla fialottan däremot har jag svårt att fatta mig. Blir grå och blaskig och flummar mest omkring. Fick "lite" ;-)  kritik för det och lovar att bättra mig.

1 kommentar:

  1. "Som en het kniv genom ett kallt smörpaket..." jo, jag tackar jag :-) Vi har just hittat ett nytt sätt att dela...Mina får som är extremt lättdelade annars - men idag var det ett annat läge.
    Det är skoj att se Lexa orka hålla huvudet kallt så länge. Undrar just om du inte kan utmana henne ännu mer...
    Jovi såg fin ut idag. Kanske berodde det på att hon fick lite mera hjälp, vad vet jag ;-)

    Tack för idag!

    SvaraRadera