torsdag 1 september 2011

Aktiv dag, idag

I dag blev det en riktig workout för Skräddarsdoggsen.
Vi startade förmiddagen med en två och en halv timmes promenad. Första delen av promenaden gick igenom byns gator. Där fick hundarna order om att hålla sig intill och följa mig i alla lägen.. Det gällde att hela tiden hålla sin position. I hundmöten, förbi golfare, cyklister, bilar, lekande barn, hästhagar, råmande kor och doftfläckar. Stannade jag skulle hundarna stanna, gick jag skulle hundarna gå och I SAMMA TEMPO!!! och svängde jag så skulle dom svänga.  Smarta Lexa hon lade sig bakom mig medans nyfikna Jovi hellre placerade sig bredvid så att hon kunde sticka fram näsan och skåda civilisationens alla konstigheter. I och med den placeringen fick hon det också lite svårare. Men efter ett antal korrigeringar drog hon en djup suck och fokuserade på sin uppgift. Andra halvan av promenaden gick igenom skogen och där fick hundarna härja fritt medan jag ägnade mig åt betydligt viktigare saker. KANTARELLER!



Efter en kort power-nap var det dax att röra på fötterna igen.
Tackhagen nästa!

Singel


Love that face




Lillan


Koll på läget




Mamma upp i dagen, hi,hi

När vallningsträningen var avklarad fick jag idén att valla bagglamm.
I och med att dom går på skogsbete har vi inte vallat så mycket på dom.
Men.........., tänkte jag. Jag kan ju ta ut dom på fälten utanför hagen.
Sagt och gjort. Lexa vallade ner dom och hon skötte det riktigt bra trots att killarna inte var hundvana, trögflyttade och rätt istadiga matade hon lugnt men bestämt på dom. På fältet släppte jag sedan Jovi.
Och nu blev det annat än hos tackorna, kan jag lova. Eftersom baggarna inte gick en meter utan ett rejält tryck fick hon det svårt. Men det svåra taggade henne och då hon inte riktigt hajat det där med inre tryck tog hon till andra vapen. Fart, oåterhållsamhet, lite mun, iver och glädje. Oj, vad hon levde upp. Efter ett tag såg ett nytt beteende. Ett stabilare, lugnare tempo med tryck inifrån. Visserligen inte något ögonbrynshöjande men hon hade hittat något annat/nytt men får vi träna på baggarna några vändor till så kan vi kanske stärka det.

Detta blev dagens middags ingredienser.

Jaha, vad gör man av detta??


Grillad karré, potatisgratäng, rostade grönsaker och en sås på smörstekta kantareller, vitt vin, grädde och parmesan. Mums!! Att drick: Vatten!............Ja, någon måtta på festande får det vara.

Sist vill jag visa några fynd jag gjorde under vår Skåne-Danmark resa. 

Bordstabletter alla L-G Olssson


Ask


Snapsglas med får och BC


Åsså något att fylla glasen med ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar