tisdag 27 september 2011

Ingen swimmingpool

Om förra veckans vallpass med Jovi hos Lennart var ett glädjande genombrott var gårdagens ett suckande bakslag. Hade tänkt börja passet så som vi slutade sist. Flöde, lättja och fart.
Men..............redan på väg in i hagen kände den lilla hunden något.
(Ja, hon är mycket för att känna efter)

Lennart hade tidigare under dagen tagit ner de fem minsta, svagaste lammen som gått hemmavid och återhämtat sig till resten av flocken. Lammen var ovallade, känsliga och oerhört osäkra. Och DET kände den lilla hunden.
-Oh,oh sa hon här måste vi ta det väldigt försiktigt.
Inte ta i för mycket, inte pressa på för hårt och framför allt inte flänga!
Utan ge tid, ha tålamod och arbeta stegvis, skapa lugn och in ge förtroende.
Själv är jag lite åt andra hållet. Handlar först, analyserar och tänker sedan.
Lennart skrattade och konstaterade att vi sannerligen är varandras motpoler.
Ja, det kan nog stämma. Och motpoler har ett syfte. Plana udden av varandra andra och skapa en balans. Men här har vi en bit kvar att jobba med. Troligen tycker båda jag och Jovi att våran egen pol/udd är den rätta och minsann inte behöver justeras.
Så här skulle jag (alias Kurt Olsson) beskriva det
Fart, fläng, party, party och prova!!. För att sedan....Oj! så fel det blev..... Vi provar igen!!...Trallala!!
mot
Får se nu??..... Om vi skulle........... Nej, det går inte............ Kanske? Nja...ja varför inte..eller? hm...

Kanske är jag lite hård nu. Men jag kan inte annat än att beskriva det från min hjärnhalva.
Dock har jag turen att ha träningskamrater med lite andra hjärnhalvor och de är synnerligen en hjälp när en sån som jag ska komma underfund med en sån som Lillan.
Och misstolka det inte så som att jag inte skulle tycka min lilla. Detta har inget med "love" att göra. Bara ren och skär förståelse. Nå ja, detta om detta. Vidare till vårt vallpass.

Att hundar och säkert vi människor också är höger eller vänster "hängda" vet jag.
Lexa tex fick jag jobba jätte mycket med för att hon skulle släppa åt höger. I dag gör hon oftast bättre högrar än vänstrar. Men lilla Jovi, ja hon saknar helt vänstrar ;-)

-Det bara går inte att svänga vänster, säger hon blidkande och fintar mig med en höger.

Säger jag då.
-DU!! har inget alternativ!!!!

Säger hon
-Då går jag hem :-((

Säger jag då
-Det gör du inte!!

Säger hon
-Jo.??, eller.... gör det väl då, men väldigt oengagerat :-(

Och då kan ni kanske gissa hur en pol som jag agerar och hur en pol som Jovi känner sig, fniss.

På torsdag åker jag och Jovi på kurs. Det ska bli intressant att höra vad "polen" Mosse har att säga om oss. Kan vi "konekta" eller är vi helt enkelt av samma pol i grund och botten. (Ni vet, två plus stöter bort varandra) Den som väntar får se.

1 kommentar:

  1. Lilla "Jovi" Favoriten min!! Jag tror fortfarande att ni kommer att bli ett superteam framöver. Vänta ni bara!!
    Ewa&Irja

    SvaraRadera