tisdag 27 december 2011

Lycka!

De senaste dagarnas värmebölja har tagit hårt på snön. Bitvis är den helt borta. Men då min hage så här års ligger i skuggläge finns ännu lite snö kvar och där det är bart är det så många isfläckar att det är otänkbart att träna. Hos Ewa J däremot var det så gott som bart så därför styrde vi vår kosa där åt idag.

Fåren var spattiga och yra. De verkade tro att våren var kommen och betet på väg upp. Detta speglade sig också i hundarna. I Lexas fall var det näst intill lögn i hel_ete att få henne att ta sakta kommandona. Hon rann i väg likt en porlande bäck i vårsolens snösmältning. Lycklig till tårna att äntligen, äntligen........... och det skar i hjärtat att bryta den lyckliga minen med ett HALLÅ!!!!!!!!!!!! LYSSNA!!!!!!!!!!! GÖR SOM JAG SÄGER!!!!!!!!!!! Och ska sanningen fram så njöt jag också av att se henne. Även om det inte var stilfullt och ordnat. Blev bara så lycklig i hjärtat av att se och känna hennes glädje av att äntligen komma ut på fältet igen.

Jovi pinnande också på bra. En hel del har sjunkit in under jul vilan. Och jag blev glatt överraskad över att höger och vänster kommandona börjar komma liksom andra svårigheter vi jobbat med under hösten. Om en annan skulle lära sig lika mycket under "vila" får Einstein se upp! ;-)

Gladast var jag nog över att Ewa tog ut sin lille fina Birk. Hon tvekade länge, funderade på att ställa av honom ett tag, vilket kunde vara ett rätt beslut om det inte bottnade i tvivel på annat. Ett tvivel jag kände inte var befogat. Men hon tog ut honom och det visade sig vara ett bra beslut. Birk jobbade flinkt och fick en hel del erfarenheter och lärdom att ta med sig i sin fortsatta utveckling. Och Ewa fick förhoppningsvis en bild av hur han jobbar/tänker då jag vallade med hunden en stund och hon fick chans att observera på håll.

2 kommentarer:

  1. Lexa som en porlande bäck? jo jag tackar jag. Jag trodde hon var mer tsunami-typen ;-)

    SvaraRadera
  2. Jisses vad trött jag blev efteråt. Först två sömnlösa nätter av att det blåste så mycket och motionen i hagen. FAST DET VAR VÄRT DET!!! TACK!
    Ewa,Irja&Birk

    SvaraRadera