torsdag 1 december 2011

Ta och ge

Det blev en tur i hagen idag.
Då jag inte hade planerat något speciellt tänkte jag att jag släpper in och ser vad som händer.
Det enda jag bestämt var att fåren skulle skyddas och Jovi skulle ösa.
Hmmm... intressant.

Lexa far iväg och tar tag i fåren. Jovi stannar i backen och avvaktar.
Sedan börjar Lexa ta ner fåren till mig, Jovi avvaktar ytterligare.
Lexa börjar köra på fåren i högt tempo och Jovi svarar med att försöka samla och lugna.
Lexa ger sig ut i ytterkanterna medan Jovi försöker få lugn i djuren som jag idelien sprättar i sär.
Så fort fåren rör sig mot drag far Lexa i väg och lägger sig på pass medans Jovi jobbar för att få tillbaka gruppen. Så länge Jovi cirklar, samlar och lugnar djur får hon hållas för Lexa. Tappar hon något är Lexa snabbt på plats och parerar. Men när jag plötsligt säger FRAM håller inte Lexa emot längre. Då gäller det att vara först och snabbast in på djur och Jovi blir hamnande på efterkälken och ser förvånat snopen ut.

Inne igen fortsätter mitt städande i gamla hundkurspapper. Har kontaktat brukshundklubben och frågat om de möjligen vill ha delar av mitt material. Det känns hårt att lägga så mycket jobb på brasan. I går hittade jag diplom från en agility utbildning och idag hittade jag utställnings diplom för "exemplarisk visning av hund". Jojo, man har lite dolda talanger, hi,hi ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar