måndag 27 februari 2012

Svår träning gav många svar

Gårdagens träning gick kanske inte till skyarna.
Faktiskt så nådde den knappt upp till trottoar kanten.
Men jäkligt rolig var den!
Och tro det eller ej, jag kände mig rätt nöjd trots allt.

Ewa presenterade en grupp ungtackor som just blivit separerade från gammtackorna.
Dom var flyktiga, spretiga och lättfotade. Dom hade inte hunnit bilda flock ordentligt så det var ingen lätt match för hundarna att hålla ihop dom. Men man tager vad man haver och alltid skulle de ge oss en och annan erfarenhet till. (Även om det inte var just dessa erfarenheter vi planerat för dagen, ha,ha)

För Jovi blev det en ganska bra träning där allt hon kunde ställdes på sin kant.
Att hålla tillbaka och slå i bromsen resulterade i tappade djur.
Att inte täcka ytterkanten gav fåren chans att smita i sidled.
Att trycka mitt på utan att hålla ihop skapade bara oreda och flera småflockar.
Ja, det var mycket som hon fick erfara med dessa svåra djur och det ska bli väldigt intressant att se om hon lärde något.

För Lexa stackar´n gick det inge bättre. Hennes påskjutande vallningsstil gjorde bara fåren ännu snabbare och ännu spretigare. Det ville till att hon slappnade av (även i huvudet), korrigera upp på kanterna och inte ligga på för hårt framåt. Svårt, svårt. Till slut hittade vi rätt :-) Jag lyckades coacha henne rätt och hon hittade ett bra flyt. (Där hamnade vi faktiskt på plus) Låter kanske som att det gick rätt bra i alla fall men då ska jag ärligt tala om att DET flytet bara var en tiondel av träningstiden. Resten var rätt kasst.

Tex, som när jag envist ville få henne på baksidan om det nerfallna trädet i hämtet = Trädet tog all kraft i upptaget och hon kunde plötsligt inte lyfta djur. LEXA??

Eller när jag ville vända framdrivningen tidigare för att göra en fråndrivning = Nej, nej, nej, det gick rakt inte för sig. Och att stanna eller lägga mig kan du bara glömma! Du får vänta till jag är framme. Vaxpropp i hela huvudet.

Eller när jag skulle bryta en framdrivning till en cross = Tog inte en enda signal rätt. 

Eller när hon tvingades trycka de snabba fåren i dragets riktning = Tittar förvånat hem och uttrycker, går inte de drar,..... ser du?

Eller, eller ,eller..... Kan nämna många eller.
Till slut föll jag bara ner på knä och gapskrattade åt eländet, och någon undrade i veckan om jag inte skulle anmäla till tävling. Ha, ha, ha.........    ELLER HUR!!!!!!!!!!!!!
Nej, vi måste träna mera!
Öppna huvudet,
tänk mindre eget,
min signal = mitt ansvar,
coacha bättre och
på med mjukisbrallorna båda två!  ;-)

1 kommentar:

  1. Nu är jag på en vanlig dator och kan äntligen kommentera ;-)
    1. fåren är sällan sådär... knepiga... på tävling
    2. med ett sådant genrep blir ni livsfarliga :-)
    3.om det känns bättre så kan jag fylla på med alla "eller" som grabbarna inte klarade, men jag struntar i det
    4. du ska inte ha mjukisbyxor utan sådana där för trädgårdsfolk med stoppade knän...
    5.visst var det roligt?!

    SvaraRadera