måndag 23 april 2012

Lammvallare

I dag imponerade hon på mig, lilla Jovi.
Med trädgården full i lamm och en del jobb som skulle uträttas där hade jag inget annat val än att mota in lammen i hagen igen. Men, för er som provat att själv mota nyfikna, leklusta lamm vet att det inte är en enkel uppgift. Att ens tänka tanken på att ta hjälp av Lexa var bortkastad hjärnaktivitet. Jag vet redan att hon inte klarar att hantera en sådan knepig uppgift. Lamm är inte lätta att valla, ska ni veta. de beter sig inte riktigt som får i övrigt.

Så vad göra?

Jo, jag hämtade lilla Jovi. Kanske kunde hon vara till någon hjälp. Eller så inte. En sak var jag i alla fall säker på. Hon skulle inte tappa fattningen, gripas av panik eller göra småttingarna illa. Och där hade jag alla rätt.
Visst såg hon lite förvånad ut när lammen första gången studsade runt, sprang emot henne och luktade henne på näsan men lade det åt sidan för att snabbt försöka komma underfund med hur de små krabaterna fungerade. Jag kan väl hålla med om att det inte var med världens bästa finess eller rakaste väg men in i hagen kom de och inte var det min förtjänst.

2 kommentarer:

  1. Se där nu fick Jovi visa vilken bra hund hon är. Bra egenskaper i mitt tycke. GILLA!!
    Ewa,Irja&Birk

    SvaraRadera
  2. Haha, så den däe jä-a djurkänslan var plötsligt bra att ha?! :-)

    SvaraRadera