torsdag 14 mars 2013

Sommarmode i kylan

I går klipptes fåren.
Tyckte jag valt en bra tidpunkt, mitten på mars. Vår och värme!
Vad man inte visste då, var att Kung Bore vägrat att släpa sitt tag om kylan
och jag tyckte lite synd om de frusna hungriga tjejerna som mötte mig i morse.
Själv är jag då långt ifrån att ens tänka bikinimode ;-)


Jovi håller noga koll på borsdskicket.

Katten inspekterade från ovan...........

både här..............
..och där......


Fick beröm av fårklipparen också! Det var roligt. Dels tyckte han att fåren var i jätte bra skick. Fint hull (fått kritik för viss stadighet förut) och fina klövar. Dessutom tyckte han att jag hanterade dom väl. Och det är klart, det underlättar att vara klippare om man serveras lugna och trygga djur. Jag tackar och tar emot. Dock var jag lite orolig över själva flytten från ladugården till logen där klippningen skulle äga rum. Det var nämligen väldigt, väldigt halt. Hade sandat dagen innan för att gruset skulle hinna sätta sig i isen men kylan hade inte hjälp mig i det avseendet och kallsnön som sedan kom på natten gjorde inte saken bättre. Nu visade det sig inte vara några större bekymmer. Mycket tack vare den lilla hunden jag har. Jovi hanterade fåren varsamt och klokt. Jäktad inte på dom och höll dom stadigt på den sandande vägen. När två av tackorna drattade på rumpan väntade hon lugnt på att de skulle resa sig och få fäste innan hon manade på dom mot logöppningen. Det är vid sådana här tillfällen man känner extra för sin kamrat.

När klippningen var klar sopade jag ihop all ullen i en fin liten hög och tog en fika med frisören. När jag sedan kom ut igen för att flytta tillbaka tackorna till ladugården såg det ut så här!

Verkar som om någon/några saknade sina "kläder". Nå ja, lite merarbete spelar kanske ingen roll.



Efter morgonens utfodring fick hundarna busa runt lite i den kalla snön.






Men.......... Den som gapar efter mycket.........



.... mister ofta hela stycket! Hi,hi!



3 kommentarer:

  1. Hahaha! Du skriver så himla kul! Ser fram emot ett bidrag till Omkring från dig ;)

    SvaraRadera
  2. "viss stadighet" :-) ja så kan man uttrycka det...
    Tänk att Jovis allra bästa egenskaper kommer till praktisk nytta. Gulligt!

    SvaraRadera
  3. Håller med Mackan, det är alltid lika trevligt att läsa din blogg!

    SvaraRadera