tisdag 11 september 2012

Kaos

Jag är varken pedant eller överdrivet ordningsam, men att leva med en valp är som att leva i ett rörigt kaos.
Dom lortar ner, biter på allt, plockar inte upp sina saker och gräver upp omgivningarna.


Man får dessutom passa var man sätter  i fötterna, så att man inte
PIIIP!! trampar på en gummianka när men mitt i natten och alla sover måste upp på toa,
eller
SPLASCH! kliver i en kisspöl just när man satt på sig rena strumpor
eller
SNIFF, SNIFF!!, bjuder in gäster på mat innan valpen bajsat
eller
YYLL!! kliver på lillan när den svansar runt benen.

Man får heller inte mycket gjort.
Antingen pockar valpen på uppmärksamhet

och gör den inte det vet man att det gällde att ha varit uppmärksam.
Innan den rymde, bet sönder eller ställde till annat sattyg.

Den uppför sig ofta rätt uppkäftigt




är förvånansvärd benstark


och lortar ner och sliter päls på andra.




Men i det stora hela är dom rätt söta ändå.





I går var jag och grattade Ewa o Rom som imponerande och storstilat slog till och knep silvermedaljen på årets SM-Nöt. Fyyyyy Faaaan så ROLIGT!!!!!!!!!!!

Tänk,........... lilla Rompa Tompa och Ewa, silver!!
Häftigt!!

I dag var vi till Borlänge och vallade. Hade inga planer på att släppa Gemma,
men...................
ja, ni vet,
jag kan ju inte låta bli ;-)
Äsch, hon kan strutta runt lite i stora hagen medan jag kör Jovi tänkte jag.
Jo, just ja!
Strutta runt...............?!?!?!?
Hon sprang som en tok och hade ingen hejd.
Tryckte ut en tacka genom staket in på granntomten och for iväg med övriga mot nästa hörn. Kallade instinktivt in Jovi och tänkte hämta tackan när det slog mig, kan ju inte lämna valpen kvar här med de övriga. Ropade på henne också men hon hade ingen tanke på att komma till mig eller sluta springa efter får. Som tur var fanns Irja i närheten och kunde göra en insats. Och just när hon hämtat upp den förrymda tackan och puttade in henne i hagen igen fick jag fatt i lilla Gemmas bakben och kunde håva in henne.

Jovi jobbade på rätt bra idag. Har lagt många stunder på att fundera, tänka och klura runt hennes träning och kanske var det det som bar frukt idag. ♥



3 kommentarer:

  1. Den lilla valpen är precis så som du vill ha dom. Det hon visade i fårhagen idag är ju precis så som du önskat och då får du det andra på köpet. Hi hi..
    Jovi gick super idag!!
    Visst får vi vara stolta över Ewa och Rom!! Det var dom verkligen värda!!
    Ewa,Irja&Birk

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för uppvaktningen, den värmer långt ini hjärtat och till och med Hussen ville vara med på ett hörn när han såg godisskålen ;-)
    Men NNNNUUUU DDDDÅÅÅÅ? Kan du låta bli att släppa henne ett tag nu? ;-) Strutta runt??? vojne, vojne säger coachen.

    Coachen skulle gärna vilja se Jovi träna igen, när kan vi ordna det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nuuu dåååå???
      Är det inte nu det börjar? ;-)
      Ok, ska låta bli........ tror jag ;-)

      Radera