söndag 30 september 2012

Sol, sol, sol....

Äntligen lite vackert väder!
Och när solen strålar, vindarna mojnat och himmelen är klarblå finns det väl inget bättre ställe att vara på än i en fårhage med bästaste kompisarna.....

... Jovi

...Gemma


...Irja



och Birk.




Birk har verkligen blivit en stilfull och duktig vallhund. I dag fick han prova på både hämt och delning. Båda momenten klarade han strålande.

Jovi jobbade också på bra. Hon börjar mer och mer förstå vad jag försökt förmedla ett längre tag, och jag börjar mer och mer uppskatta det tänk och arbetssätt hon föredrar.

Här en Jovi klassiker. Fåren kommer från ett hämt i rask men inte livrädda eller ihoptryckta.

Det här gillar jag, koncentrerad, ihopsjunken med framåt skjutand huvud. Men det är inte en Jovi-klassisk stil.

En klassisk Jovi flank. Långa steg, långsamt tempo och håller i djuren hela vägen runt.
Inte i min smak men för henne funkar det. Det roliga är att trots att hon är tajt, inåt vänd och långsam kastar fåren om så de nästan slår knut på sig själv innan hon ens hunnit runt ordentligt. Två gånger idag ramlade tackor av sin egen tvära vändning trots att hunden tillsynes var i rörelsen seg, loj och jätte lugn.

Här en annan Jovi klassisk stil i delning. Rättupp stående, nästintill avvaktande men med järngrepp. Fåren hon släpp är kav lugna och betar, och fåren hon håller rör sig, medveten om hunden lugnt därifrån. Det gillar jag!


Gemma var inte så enkel att fota. Hon är snabb och går inte att styra för att fotografen ska få en bra vinkel. Dessutom måste jag hålla koll på både henne, får, ljus, kameravinkel och zoom samtidigt. Men vi gjorde ett försök.




Här ser man att fåren inte uppskattar (litar på) att ha den lilla valpen bakom sig. Dom flyr snabbt i klump!



Men hon kan också plocka fram lugn, fin koncentration och flytta gruppen lugnt framåt.


Och då går det också rätt så bra att fota (om man bara är i samma del av hagen, hi,hi)

Men....


..ibland slår det så klart lite slint och vi har får lite överallt ;-)



1 kommentar:

  1. Tack för en skön solig dag i fårhagen!
    Värmer gott i mitt hjärta att se dig jobba Jovi. För varje gång nu ser jag att det har händer saker och att ni börjat hitta varandra.
    Gemma är bara som gjord för dig!! GILLA!! Fast litet monster är hon nog hi hi.. Fast farligt söt!!
    Tack för hjälpen och de fina tipsen!! Fick en riktig aha upplevelse!!
    Ewa,Irja&Birk

    SvaraRadera