tisdag 8 januari 2013

Jag är inte bitter...

... bara lite småsur av avund.

Läser på bloggar och tidslinjer om träning på barmark.
Här finns varken barmark eller träningsmöjligheter.

Först kom det snö ända upp till knäna.
Sedan regn plask och halka.
Nu kyligare skare och knölar med hård is.

Hundarna bränner energi efter bästa förmåga.








Katterna fördriver det musfria föret på bästa sätt.
Sabaton drygare är drygast...........


medan Dio putsar på skalet.


2013 har väl inte börjat så där jätte bra.
Två unga människor och ett barn i vår bekantskapskrets har gått bort.
Tragiskt och på tok för tidigt. Har svårt att sätta mig in i hur oerhört smärtsamt det måste vara för deras efterlevande samtidigt som jag själv fick en tankeställare om att uppskatta tiden som är här och nu. Jag har annars lätt för att tänka, sen, då och framöver.

Vargen/vargarna som huserat i trakten har heller inte varit en rolig inledning på året. Det enda positiva är att jag oftare och längre själv måste ut och motionera. Koppelpromenader i tid och otid är något mina hundar inte är bortskämda med direkt. Jag hoppas den nya livsstilen även visar sig på kroppsomfånget. 2012 års smärta och sorg har satt sina spår. Heléne har nämligen en ful ovana. Bota lidelse med kalorier.  :-(

Visst har vi tränat en del. Men det har blivit korta, utrymmesbegränsade och ganska oseriösa pass. Servisundrehåll skulle bilverkstaden kalla det.









Till och med lydnadsträningen har fått ge vika för vintervädret. Lite sporadiska pass som saknat både passion, eftertanke och målsättning har det blivit. Illa, illa :-( Men nu har Brukshundklubben bokat ett ridhus några datum framöver så jag hoppas vi kan få ordning på den träningen igen. Första gången var i Lördags och då var vi på plats. Så mycket teknisk träning blev det väl inte, så där första vändan hundar var i ett ridhus fullt med andra hundar av icke Bordercollie ras. Men så snart miljön sjunkit in och nymodighetens nyfikna hjärna landat orkade de i alla fall fokusera på lättare uppgifter. Sen är ju Jovi och jag anmäld på kurs i slutet av januari så då blir det säkert åka av igen.

3 kommentarer:

  1. Vi sitter i samma båt när det gäller hundträning!
    Varg har vi också i närheten fick jag höra igår.
    Vi får ladda batterierna så länge.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men inte för länge. Med lite flax går det att träna här på lördag om det passar?

    SvaraRadera
  3. O va bra det känns, här kan jag få gnälla på snön i fred utan att någon försöker muntra upp mig och säga att det är så ljust och fint och det är så roligt att åka skidor mm. ;-)
    Jag tror att jag ska starta någon form av insamling för att spara pengar så jag under vinterhalvåret kan flytta till ett vallningsbart land. Det behöver inte vara soligt bara man kan valla.

    Det var länge sedan jag var in och tittade på lite träningsbilder på denna sida, jag ser att det är en ny hund i snöret man får kanske gratulera.

    Hälsningar Maria Nyberg från ett insnöat Gävle med drivis och snöstorm.

    SvaraRadera