lördag 3 maj 2014

Flitiga-Lisor


Denna vecka har vi varit flitiga som tusan.
10 min vallpass varje dag med fokus på att hitta rätt bakom djur. Gemma börjar haja konceptet medan Jovi har en annan inställning. Tänker dock inte krångla med henne för mycket hon har sitt arbetssätt, som förövrigt funkar bra både för henne och fåren där får jag nog lära mig att anpassa mig. Inte helt enkelt dock och ibland undrar jag om det inte ÄR lättare att lära en gammal hund att sitta än att lära en gammal tant att anpassa modell efter förutsättningar och behov?

I går var vi till Peter, jag och Gemma och fick oss en genomkörare. En nyttig sådan. Massor med nya saker hon tidigare inte utsatts för. Vissa svårare än andra. Bla körde vi längre hämt med mark byte. Både vad gällde själva terrängen, lutningen och synbarheten. Vi provade crossar i olika drag, fållarbete a´la 12 feta texelblandningar  i en 6 grindars fålla och vända djur som vill hem. Kul var det och mycket nytt att träna vidare med. Jovi fick vara publik. När hon löper är hon inte så kul att träna. Hon har fullt sjå med att lukta, markera (pissa) och spana in ev partners, hörselsinnet är nedsatt och koncentrationsförmågan ur balans.

I dag var vi och tränade lydnad. Vi hade nya kommendanter, nya hundar omkring oss och vi var på ny plats. Nyttigt, nyttigt! Gemma hade som vanligt lite svårt för att ta det där med lydnadsfokus på riktigt allvar. Dessutom var det stora, konstiga (läs ej BC) hundar, samt en och annan arg tant som man nog måsta akta sig för på samma yta som hon. Hualigen!! Ha,ha! Jovi var också slarvig. Hoppas det beror på löpet! (Annars har jag lite att jobba på) Dåliga avslut, seg, slafsig position och allmänt lätt under tassarna. Lite mera tryck och attityd hade inte varit fel. Men det var å andra sidan bra. Fick öva mig i att hantera, motivera, överföra energi och slipa till hjärnkontoret som den värsta coachen. Och, jag tycker nog att jag lyckades ändå. Bra!! Mera sån träning!!

I morgon väntar mera lydnad. Har "tiggt" åt mig att få delta på en gammal träningskamrats tävlingslydnads kurs. Thomas och jag tränade mycket ihop när jag hade golden och jag gillar hans sätt att tänka och träna. Eftersom jag varit borta från bruks och lydnaden ett tag (7år) så har jag en del att ta igen. Och det ska jag sno av Thomas!! (Men det har jag inte sagt högt, fniss) Kul sak det bli i alla fall. Behöver bla lite hjälp med hur jag ska tänka för att "få i hop" Jovi, trycka i lite mera engagemang och bygga momenttrygghet och attityd. Sen, fräck som jag är, halkar givetvis Gemma med som paushund och där hoppas jag kunna få idéer med störningskänsligheten och att hålla fokus på rätt, eller, när det gäller henne, en sak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar