torsdag 21 juli 2011

Slutet

Sista veckan på semestern. Känns sorgligt :-( Men jag har ju ett jobb som ger mig lediga veckor lite då och då så jag överlever nog. Denna vecka har vi ägnat en hel del tid i fårhagen. Vi började redan i måndags med att hjälpa till att valla in kommande veckas kurs och KM får hos Erika. Invallningen gick bra. Några tackor bråkade mer än lovligt men övriga flyttade sig fint. Lilla Jovi fick sig en genomkörare hos Samuelssons grabbarna. Dom fåren kan redan akta sig för hund.

I tisdags separerade vi bagglammen från tackorna. Det gick riktigt smärtfritt och de har börjat accepterat sitt nya hägn utan mammor och systrar. På kvällen åkte jag till Ewa J och släppte Jovi. Med och tittade var Lena från Grängesberg. Det var kul att träffa henne och att få träffa hennes nya BC valp Jazz. Jovi skötte sig bra. Och om nu bara jag kan sköta mig och mitt så blir det hela ännu bättre.

I går hade jag en intressent på fåren här. Ja, jag måste sälja undan några tackor och lamm för att få plats till vintern. Hon bestämde sig för 4 tackor och en bagge. Jätte kul att veta att de får leva vidare, reproducera och ha det gott. I morgon lämnar de Skräddarsgården för att se världen från en annan del av Dalarna.

I dag hade jag och Lexa bokat träning hos Christine på hennes låååånga åker. Tyckte fåren verkade stabila nog för att även få lilla Jovi i hasorna. Hon skötte sig fint och gick långa sträckor drivning/fösning. Kul. Lexa och jag övade raka fråndriv. Det gick inte lika bra. I alla fall inte till en början. Jag tajmade lite tokigt, Lexa hade svårt med vänster släppen och stoppen efter kort vänster flank. Gick och nötte det en stund och sedan gick det, inte bra men i alla fall bättre. Liggen var också oviktiga. Liksom GÅÅÅÅÅ :-( Hann inte fila på det ordentligt så det har vi kvar till på Lördag då vi ska ut igen.

På söndag är det dax för Jovi. Ewas 25'a är bokad. Sen åker vi och kollar på alla modiga nötvallare som ska kursa i Borlänge.MU-HU-HU, HU-HU :-o

PS. Om ni undrar varför det inte går att titta på alla vallfilmer här på hemsida så beror det på ett error mellan mig och YOU-TUBE. Håller på att ordna till det ;-) Måste bara fixa och trixa med annat också. Typ vindskydd åt baggarna, förbättra vinterhagen, träna, andra gårdssysslor, familjeunderhåll och annat smått och gott. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar