onsdag 21 november 2012

Kunskap rostar

Denna vecka är en riktig hundvecka.
Den startade i måndags med valpkurs för Gemma och fortsatte på tisdagen med träning hos Peter. Peter som inte sett sin valp sedan valplådetiden hos mamman var naturligtvis nyfiken på Gemmas instinkter i fårhagen.



Och jag tror inte han var besviken. Hörde flera gillande. Nu gäller det bara att förvalta dom bra. För Jovi hade han också ett och annat att komma med. Bla ett nytt ord som jag kan relatera min träning till. Bra, nu har jag tre nya ord att sätta på min måltavla. Öppen i huvudet, samarbeta och trigger. Kanske blir det både mer motiverande och lite enklare att hitta lämpliga övningar när jag vet vad jag är ute efter.

Här en bild på Ewa och Birk som också var med och tränade.

I dag var vi till Jovis uppfödare och tränade.
Mycket nöjd med Jovi idag. Hon jobbade på bra, var öppen, svarade snabbt och distinkt på signaler, kom in fint i luckor och lärde en ny vissla "look back". Här är lite bilder från dagen.


Syster Maggan



Brorsan Badger


Mamma Ella höll koll på sina barn



Halvbrorsan Just


Vi blev också överraskade med en fin Godkänd Vallhund-present.
Tack snälla Helen! Kul att du uppskattar vår insats.


I morgon fortsätter vår hundvecka med en resa till Nora och Åkerby Herrgård.
I fyra dagar ska vi studera pedagogik och hundkunskap.
SBK har sin lärarutbildning och i samband med den även bjudit in gamla lärare för en uppdatering av sin kunskapshylla. En avrostningskurs för redan utbildade lärare kallar de det. Ja det var ju några år sedan jag blev lärare i hundtjänst så det kanske är dax på en uppfräschning. Tackar mitt SBK-distrikt som gav mig chansen. Kul ska det i alla fall bli och extra roligt att Maria Brandel Hagström är en av instruktörerna för kursen. Har precis studerat hennes nya bok/film och valt att plocka idéer ur den till min träning med Jovi.

2 kommentarer:

  1. Pedagogik och hundkunskap?! Vad månde bliva?...

    SvaraRadera
  2. Tack att vi fick följa med till Peter!
    Ha det så trevligt några dagar nu!!
    Ewa,Irja&Birk

    SvaraRadera