söndag 4 november 2012

Ovärderlig kamratskap

Vallträning med Eworna och Sarah i vår hage.

Ewa o Birk hade varit på kurs och fått lite nya uppgifter att jobba med. Såg väldans bra ut och det börjar bli dax att träna den hunden på riktigt.

Ewa o Rom hade också varit på kurs. Hon hade en massa "nya" tänk med sig hem som var både intressanta och värda att beakta för så väl hennes egna hundar som för oss andra. Sånt är roligt tycker jag!

Jovi jobbade på bra och fick prova ett antal av det "nya" Ewa hade med sig. Hon svarade bra och skötte uppgifterna som planerat. Är väldigt tacksam över mina vänners intresse för vår vidare utveckling. Själv kör jag oftast fast med lilla Jossan. Den erfarenhet och kunskap jag har räcker inte riktigt till. Och i min verktygslåda finns inga passande lösningar. Hon är ingen skolboks hund direkt. Men med goda kamrater som törs "brainstorma" och inte har massa rätt och fel tänk kanske vi kan lösa knuten. Att hon har fantastiska egenskaper är vi ganska eniga om, men att man inte enbart kan luta sig mot dessa vet vi också. Det känns faktiskt skönt att få konstaterat att problemet, dvs bristande kunskap och erfarenhet, mera är mitt än hundens. Känner mig faktiskt mera peppad än på länge. Tack tjejer!!

Lilla Gemma gjorde också entré. Men henne kan jag bara konstatera att hon gör vad en valp kan göra. Balansera, känna av, flanka, driva och hålla. Nu är det bara att vänta på att hon ska bli träningsbar så att vi tillsammans kan jobba vidare.

3 kommentarer:

  1. Det blev verkligen en händelserik dag. Väldigt trivsamt på nåt vis. Många bra diskussioner!!
    Tack för att du hämtade upp mig och Birk!!
    Kram
    Ewa&Birk

    SvaraRadera
  2. Tack själv, riktigt intressant och givande dag. När det gäller problemet så är nog utmaningen att hitta övningar så att även Jovi förstår att ni har ett problem. Nu ska det bli spännande och se ditt nästa drag när du smält dagens diskussioner. Jag har en känsla av att det kommer att komma mycket gott ur dagens surr :-)
    Glöm inte bort att det är din prestigelösa inställning som gör att det går att ha så bra brainstorming. Det är häftigt att vara en del i ett sådant gäng där man är så trygg att det går att kasta ur sig det som dyker upp i huvudet och veta att mottagarna kommer att ta emot det som det var tänkt. Dvs som en idé och inget mästrande eller kritiskt.
    Jag är så glad att få vara med om det.

    SvaraRadera
  3. SOS, SOS!!! Hennes icke skolboks brorsa behöver även han komma underfund med sin problematik. Han tycker inte att han har ngn, ta med dig dina kompisar och kom till mig.
    Kramiz Helen

    SvaraRadera