tisdag 10 maj 2011

Tid+göromål=!!

Det blev en riktigt bra dag i vallhagen idag.
Lexa och Jovi gjorde kanske inga underverk med desto roligare var det med Ewa och hennes Irja.
Vi kollade av Irja och kunde konstatera att grunderna sitter, rörelserna fina och attityden den rätta.
Nu är det bara att börja "träna" på riktigt ;-) Kul, kul!

Vi gick igenom lite hur bana och linjearbete funkar, hur man trycker, styr och får det att rulla på så smidigt och enkelt som möjligt. Lexa fick visa skillnaden mellan driv och släpp flank. Vad som händer med fåren och hur man påverkar flödesriktningen på fåren utan att stoppar eller vända dem.
Hon kanske inte kan mycket min lilla pärla men att visa skillnader och ge andra en känsla, det kan hon!
Och jag tror, nej, jag VET att det gick upp ett och annat ljus för Ewa.
Så härlig att se!
Och när hon sedan körde sin hund hade hon samtliga verktyg i sin hand. Det kluriga blir att ta fram rätt verktyg för rätt åtgärd och i rätt tid. Det blir nästa utmaning.

Jovi tuffade på OK. Hon kommer mer och mer den lille. Får lite tunnel seende emellanåt, tappar bort yttre djuren och orkar inte fullfölja flankerna men annars är hon på god väg. Gärna framåt, hi,hi.

Tycker knappt tiden räcker till så här års. Så mycket man vill hinna och så mycket man måste. 
Som denna vecka tex.
I morgon -  katten kastreras, märkningen av lammen, iordningställa land, jobba natt
Torsdag -  bokat en avcheckning av Jovi i en vallhage
Fredag - kurs med Lexa
Söndag - upptakt i vallhundsklubben

Dessutom borde jag städa, tvätta, vårbruka i rabatter, måla, klippa klövar, beskära buskar och baka
Ja, ni ser ju själva.

3 kommentarer:

  1. Intressant dag blev det. Du får pussa Lexa och tacka för hjälpen. Det blev så glasklart det hon gjorde.Samtidigt inser jag hur långt ni har kommit.Jag stannade i farten med Tea. Får ta vid där jag slutade med Tea så det kommer att bli skoj framöver. Tusen tack bästa vän!
    Min lilla gohund har blivit lite förvandlad. Jisses vad hon visade att hon ville gå med fåren. Kul för dig!!

    SvaraRadera
  2. Det var lilla jag som skrev hi hi...
    Ewa&Irja

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du är flitig även om du hoppar över alla "borden".

    SvaraRadera