tisdag 31 maj 2011

+ och -

Det är summeringen av dagens vallträning. Där Lexa stod för utgifterna och Jovi för intäkterna.
Lexas framträdande idag var kaaataaaastrofalt. Det var hett, ivrigt och påskjutande. Inte en tanke på att det var tryckande varmt och banan var liten, kort och tajt. Nehejdå, hej och hå bara. Jag blev fullkomligt ursinnig. Hur i all världen hade hon tänkt att jag skulle hinna manövrera, räta upp och iordningställa i det tempot?? Nej, fram med "nu skärper vi jävlar i mej till oss och lyssnar" verktyget och prata allvar tokfian. Det visade sig att funka rätt bra och efter några minuter................(halv timmes) övertalning skärpte hon till sig och blev nästan mesigt from. Ja, ja bättre det i alla fall. Fåren lugnade sig, jag lugnade mig, HON lugnade sig och vi kunde knalla runt banan lugnt och prydligt med fina linjer och behagligt tempo. Pust!

Jovi, däremot. Lilla söta Jovi ♥ Hon bjöd verkligen upp till dans idag. En lätt, svepande, mjuk wienervals.
Har ägnat mycket tankar kring min lilla tjej. Orolig är att ta i, mera fundersam och grubblande. En av anledningarna till att Jovi kom till oss var att jag önskade en Lexa till. Eftersom Lexa inte ville para sig bestämde jag att ta en valp efter hennes syster. Men ganska snart upptäckte jag att min lilla valp inte var en kopia av sin moster. Visst, har hon en del drag men i det stora hela är hon en egen liten individ med en lite annorlunda personlighet. Det har tagit tid för mig att både vänja mig och acceptera detta men nu har jag kommit till det stadie att Lexa är Lexa och Jovi är Jovi och det är jätte skönt.



Började dagens träning med att sätta lite press på den lilla. Hon svarade jätte fint. Vi fortsatte med att, när tillfälle gavs kunna lägga sig på kommando och gå och balansera fåren fint mot mig. Hon klarade alla delar galant. Hon är visserligen ingen raket, gör inget överilat och har säkert flera tändningsfaser kvar men det kändes som att dagens uppryckning var precis vad hon behövde just nu. Hon uttryckte större säkerhet och en tydligare målbild.





1 kommentar:

  1. Imponerad av dig att orka med dina hundar idag. Längesedan jag sett Lexa så taggad och het. Fast det jobbade du jättebra ned igen. Sedan går du och jobbar Jovi och jag kan säga dig att jag verkligen njöt av det jag såg. Du kan ju träna två "lite" olika hundtyper.
    Ewa&Irja

    SvaraRadera