lördag 19 november 2011

Med andra(s) ögon

Att se på saker och ting från ett annat perspektiv är inget jag kommer på så där alldeles av mig själv. Och idag var inget undantag. Det är man är glad att man har goa träningskamrater som hjälper en med sånt. Idag kom Ewa S med grabbarna, alla 3!!! Jo, även Mr Bud him self fick följa med. Något som inte händer så där särskilt ofta. Och det var allt en nedrans tur, eller kanske var det en mening med att han var plats en dag som denna. Bud är ju hunden som Ewa använder som vaktmästare. En sån som håller reda på djur och ser till att dom inte far all världens väg när nya, unga hundar spänner sin båge i syfte av att fånga vallningens gåta. Dessutom är han duktig på att känna andra hundars energier och släpper inte till hundar med fel attityd.

Och gissa vem han fick äran av att jobba med idag??
Fel, fel, fel. ;-)
Nej, inte Jovi. Lexa!!

Bud agerade hållhund till oss när vi övade vida, fina utgångar.
Första utgången = skit!
Och, som farbror Bobby sa. Görs det dumheter så att jag får lov att korrigera kommer det att kosta.
Andra utgången mycket bättre och tredje kanon och fjärde lysande! :-)
Men det roliga i det hela var att Bud i det andra och i det tredje ovilligt ville släppa taget och låta Lexa ta djuren medans han i det fjärde lugnt lät henne lyfta djuren och komma med dem i en framdrivning. Hmmmm.. kan detta tyda på att det finns orenheter i upptaget?? Ja, om du frågar Bud är svaret solklart.  

I Jovis träningen behövde jag någon som med ord kunde förklara hur det såg ut. Så bort med Bud (nej, han kan inte prata. Ännu!) och in med Ewa (hon kan prata, hi,hi). Hon förklarade ett och annat och gav mig rådet att se det från fårens perspektiv och inte från hur hennes moster skulle agerat. Nyttigt och intressant. Ty trots att de inte spänner och eyas så har fåren full respekt för den lille. Fick också lite bannor för min gråhet och mitt överseende som vi sedan jobbade med att förändra. Bra feedback och tydligt förklarande observationer. Sånt gilla jag! Sen är allt upp till mig.

Stackars Zeke blev halt efter sina pass. En tidigare skada verkar gått upp igen och jag hoppas innerligt att han kryar på sig och att det inte är något allvarligt. Rompa däremot verkade tämligen oberörd av att ha stygn under magen att tampas med.

1 kommentar:

  1. Bud slickar nöjt i sig allt beröm. Äntligen har någon förstått vilken stjärna han är <3
    Tack för idag! det var roligt att gå med och ge feedback direkt - istället för att samla det till slutet av passet. Ja, jag kan prata jag ;-) men när det gäller Jovitypen har jag faktiskt mer erfarenhet än dig - än så länge :-) Jag tror att du kommer att ha väldigt mycket nytta av Rom när du tränar Jovi.

    SvaraRadera