söndag 16 oktober 2011

Fårat, kursat och tränat

I dag blev det klocka på ring, ring!
Sista gruppen livdjur skulle hämtas.
Kvart över sju stod jag och Lexa i hagen och sorterade, flyttade och fållade.
Nu är de väck och vinterflocken intakt, förutom de kvarvarande bagglammen som ska till slakt.

I fredags var jag ut och dammade av Lexa efter 3 veckors operations vila.
Förvånansvärt nöjd!!, var jag efteråt.
Visst, hon lyssnade illa och chansade mer, Men hon var mjuk (öhhh, rättar till mjukare) och trots 23 dagars samlad energi, rätt lugn.
En tacka hade bestämt sig för att ifrågasätta henne och vände hela tiden upp och utmanade. En situation som Lexa brukar ha svårt att hantera. Men denna dag tog hon det oootroligt coolt. Avvaktade, stod, tryckte, stod, avvaktade i säkert 10 minuter. Tackan gav INTE vika. Då snappade hon till framför näsan på henne, körde ner frambenen i leran och blängde stint.
-Make my day, då rå!!!!
Och det var det sista vi såg av vrånghet från en tacka denna dag :-)

Jovi fick också ett pass. Fick rådet av Mosse att köra korta 10 minuterspass med högt flöde och full intensitet. Därför hade jag kostat på mig en klocka med tidtagning, ställt in den på 10 min och that´s it! Kan meddela att efter 5 min var både jag hund och får rätt andfådda. Överskattade nog min kapacitet ;-)

Pappan till alla barnen är hemma.

Han står installad och väntar på att få skrida till verket.
Hoppas han faller brudarna i smaken. Äktenskapsmäklare är inte min stora grej.

I går var det kursdax med Lennart igen. Gång nr 4 och eleverna visar framfötter. Hur kul som helst! Vi hade klurat ut nya utmaningar. Bla fick det köra ett VP/IK1 tävlingsmässigt med bedömning och allt. Eleverna fick själva ställa ut till varandra och det skulle visa sig vara en nervpirrande uppgift. Efter "tävlingsracet" och lite kommentarer och prat kring det körde de en bana till och avslutade med att öva/få hjälp med vad de själva upplevde svårt just nu. Det är ett ambitiöst gäng som alla vill nå steget längre och det stora ledorden denna gång blev: LYDNAD!!, LINJER!!, INNERFLANK!!

Medan jag var på kurs ägnade sig de där hemma åt lerduveskytte.
Till min förskräckelse hade de släpat med sig Jovi. Men hon hade glatt skruttat runt och inte brytt sig en daler i skjutandet. :-)

Planerna för dagen är:
Beställd lasagne ska tillagas.
Sonen ska levereras till tåget.
Lexa ska få sig ett pass i hagen. (Och kanske lillan)
Lite spårjobb med Jovi.
Städa upp lite i fårhuset.
Kratta löv.
Och packa!! I morgon drar vi till Lekeberga och kursar för Karin Söderberg.  :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar