torsdag 27 oktober 2011

Leeeexa!!, in i snickerboa med dig!

I dag var det dax att få sig en duvning av bästa Peter.
Efter att ha sett att Jovi lättare kopplar när hon får vistats i samma utrymme som Lexa bestämde jag mig för att ta ur bilburen och ha dem tillsammans i skuffen. Något jag inte tror den äldre i flocken hurrade över.


Träningen hos Peter var som vanligt toppen. Jag fattar inte. Har gått för många olika instruktörer ett tag nu men ingen har fått mig att slappna av, ta till mig, utmana och utveckla så mycket som Peter. Det känns alltid så himla rätt, enkelt, genomförbart och lättbegripligt när man tränar för honom. Och då är det inte så att vi får massa beröm och hyllningsord. Nej, nej. Tvärt om. Men hans sätt att förmedla, förklara och fundera klickar med mina hjärnceller. (Det kanske är att fördumma Peter, hi,hi men även de med högre hjärnkapacitet än jag anser honom vara en bra tränare.)

Fick jätte mycket feedback. Både på Jovi, Lexa och framförallt på mig själv. Och även om det mesta inte var i ordalagen, BRA!, FINT! SUPER! så kändes det rakt, ärligt, motiverande och träningsbart. Fattar inte hur man kan bli så glad och fylld av positiv energi av kritik. Peter har en underbar gåva. Att kunna kritisera utan att kränka eller få mottagaren att gå i försvar är inte många förunnat. Känner att det bara är att kavla upp ärmarna och köra!!  :-)

Noteringar ang Jovi:  Bra jobb med henne, fortsätt så och tänk utanför boxen. Lär henne press (regeltolkning). Hårt, snabbt för att direkt efter ge energi. Öppna flankstarterna med press (dock ej med ligg), flöda efter några meter. Döp rörelserna. Jobba med mera intensitet. Var rak, tydlig och strikt. "Lattja" däremellan. Hon blir trygg och tar för sig mer om hon förstår reglerna, undvik gråzons dalt. Går stadigt och stabilt mot djur, behåll det. Ge mycket energi.

Noteringar ang Lexa och mig: Fina rörelser, slarvigt förd, sätt ny högervissla slutet på den ena låter som början på den andra = förvirrad hund (i alla fall när hon lyssnar, hi,hi), vissla med mera dynamik och nyanseringar och framförallt mjukt. Stående stopp. Presentera hund för får. Läs fåren bättre och dunka inte på i blindo. PAUSA ge fåren tid och utrymme!!


Oj, oj mycket att träna på alltså.


Noteringar ang mig: Trots att Lexa är 5 år så hittar hon fortfarande på dumheter!!!!!!!!!!!



 Se upp. Ta det säkra före det praktiska eller omtänksamma och sluta aldrig att förvånas. :-(
Hussens kommentar när han såg eländet: Kan du inte höra på nästa kurs ni ska på om det är någon som vill ha henne? Undrar vad han syftar på då??  ;-) Ha,ha,ha

2 kommentarer:

  1. Inte vet jag men i det här huset är sånt där inte hyss, det är vandalism!
    Om jag vore du skulle jag nog nöja mig med att ta ur mellanväggen och ha buren kvar - absolut inte ha Storan lös i bilen ;-)
    Kul med bra träning!

    SvaraRadera
  2. Jisses så Lexa ställer till det!! Håller fullständigt med dig om att Peter har en stor gåva. Känner varje gång man är dit att han får en att prestera hela tiden. Synd bara att det blir så sällan bara. Fast jag har ju dig och du känner mig utan och innan. Önskar bara att jag kunde ge massor tillbaka!!

    Ewa&Irja och lilla coola Birk

    SvaraRadera