onsdag 19 oktober 2011

I måndags styrde jag kosan ner till Lekeberga och kurs för Karin Söderberg.
Vi var sex deltagare och hade hundar i varierande ålder och i olika träningsstadier.
Allt från lilla Jovi 11 månader och nytänd till Lexa 5 år och toktänd, fniss.


Här hjälper Karin Barbro och Willma att få ordning på flanken

Min ambition var att köra Lexa så mycket som möjligt men efter att ha fått intrycket av
att det skulle handla mycket om grundträning och jobb i 25à ändrade jag planen.
Lexa och Jovi fick dela på de passen.

Med Lexa kunde det konstateras. Slarvig och otålig. Var mera noggrann, släpp inte igenom slav och se till att sagt ord gäller. Hela tiden,  till nytt kommando ges. Vi gjorde också några långa hämt och långa fösningar som jag var riktigt nöjd med. Överlag en balanserad och välgrundad hund. Kan tillägga att Lexa var på sitt allra strålande lugna humör. Negativt för mig då jag hade velat diskutera och få tips på hur jag ska jobba med hennes stress och spändhet. Tror att storan visste det och spelade lugn, he,he.

Lilla Jovi var lite tveksamt trevande i starten men kom sig ner och mer ju fler pass vi körde. Sista passet bad jag Karin gå ur fållan och betrakta oss från sidan. Jag kände själv att jag blev för passiv med henne därinne. Förstod inte riktigt hur hon tänkte, blev tveksam och agerade grått. Det kände Jovi så klart och reagerade osäkert. Karin konstaterade att Jovi var en stark hund på djur men förar vek och jag fick lite tips om hur jag skulle tänka när jag tränar henne. Med flöde, energi och genomtänkta övningar som ökade självförtroendet och lusten skulle det nog bli en bra vallhund av henne också. :-)

Att kursa på Lekeberga innebär inte bara fina djur och härliga marker. Ingrid och Nisse gör allt för att man ska trivas. Bra boende, underbar god mat och full uppassning. Det var som att vistas på hotell. Vad sägs om lammgryta, västerbotten paj med löjrom, rökt lax med hjortronsås eller kalvfärs biffar med potatis gratäng. Helt fantastiskt!!

I dag tog jag mig en tur i hagen och övade på det brister Karin  påpekade och banne mig gick det inte riktigt bra. Jag körde Lexa NOGGRANT och planerat. Köpte inte ett enda slarv och hon vallade som en gud. Halleluja!!! Lilla Jovi flödade jag med positiv energi i övningar som bara resulterade i lyckande och hon jobbade på som bara den. Fullt fokuserad på djur och med ett lätt sinne. Bravo!!!!!!

Baggen fick också äntra tackornas näste. De har stått uppstallade jämte varandra några dagar men fick alltså idag gå ihop och gå ut tillsammans. Baggen ståtade självsäkert fram till tackorna och tänkte erövra deras gunst men tackorna tackade barskt för visat intresse och bad honom vänta på deras inbjudan. Hi,hi,hi

1 kommentar: