måndag 18 juni 2012

Har man sagt det så...........

håller man sitt ord.

Så i dag var vi faktiskt, hör och häpna på klubben och tränade vårt första lydnadspass på mycket, mycket länge. Riktigt roligt var det. Kände mig lite ringrostig och visste inte riktigt var eller hur jag skulle börja. Men ett och annat blev det i alla fall. Lexa är ju som hon är och dessutom på tok för gammal för att göra om men hon fyller en fin uppgift ändå. Lära mig att tänka, ändra och vänd fel i ny/annan riktning. Fröken "Alltid på hög spänn" fick kämpa ordentligt för att få belöning. Har jag sagt sitt ska rumpan ner i backen, ordentligt!! Och är man nu intensivaste hunden i kvarteret så ska den också ner snabbt!!

Lilla Jovi som knappt vet vad trick och lydnadskonster är fick till en början insikt i, beteende ger belöning och sedan i att beteendet som ger belöningen är specifikt och kan heta något. Dessutom övade vi lite koncentrations kontroll.

Efter lydnadspasset var det dax för vallningsträning. Lexa har känts "tung" ett tag och idag var inget undantag. Vet i tusan vad det är med henne. Hon verkar inte sjuk eller allmänt hängig men går fört trött, blir seg och trög i skallen.  ???????????  Det var nästan, men bara nästan, så jag tyckte Jovi var rappare i steget. Och då är det inte som det ska.

Sarah var här och tränade också så jag passade på att låta Jovi få hämta fåren från henne och Simba. Inga problem. Hon pinnade på ut och ägnade inte en tanke åt att det kanske inte var hennes får dom höll. Bra!

I morgon har vi beställ träning på lite större flock. Ska bli kul att se om hon lyckas få med alla ;-)

2 kommentarer:

  1. Att Lexa är trög i skallen och mindre rapp än Jovi låter inte bra. Kanske beror det bara på att hjärnan inte har så god kondis... Eller att hon börjar bli gammal, trött och förståndig... Eller att de senaste årens kamp gett resultat... Eller så är det något som inte är som det ska? Förstår din oro...

    SvaraRadera
  2. Hm...låter som flera andra hundar jag känner. Någon hade Anaplasma, någon hade sköldkörteln. Bäst att kolla upp. Kul att du grejar med lydnad igen. :)

    SvaraRadera