söndag 3 juni 2012

Kärt återseende

I dag var vi till Ewa J och tränade.
Det var ett tag sedan sist, då hon av giva skäl valt att hålla upp ett tag. Men det var så kul att träffas igen. Det är ju faktisk lite tack vare henne som jag håller på med det jag gör idag. Hade inte hon tagit emot oss med öppna armar och får att träna på, samt gett oss stöd, kunskap och erfarenheter är jag ganska säker på att det inte blivit någon vallnörd av mig. Och för det är jag henne evigt tacksam. Ty roligare nörderi får man leta efter. Dessutom har jag lärt mig massor, träffar massa intressanta människor och utvecklat mitt hundintresse i ytterligare en riktning.

Jovi var först ut och hon skötte sig bra.
Hon har lite bekymmer i fösningen där hon inte riktigt greppar djur. Skjuter dom snarare framför sig än medvetet förflyttar. Släppte henne med Ewas Irja ett pass. Det var roligt att se. Jovi sköt på bak medan Irja bromsade upp där fram. Skickade också dom båda på hämt. Första hämtet gled Jovi ut till höger varpå Irja valde att gå till vänster. Sedan föste dom gruppen mot mig. Jovi närmast djur och Irja bakom henne med koll på flankdjuren. Nästa hämt startade Jovi rätt rakt emot fåren. Irja sprang avvaktande bakom henne. Strax innan påverkningszonen drog sig Irja ut mot höger. Jovi tänkte samma sak. Då slog Irja om och kastade sig ut vänster i stället. Smart hund! Även om hon inte är tränad att samköra med annan hund visste hon hur detta skulle göras på bästa sätt. Intressant, eller hur?

Lexa fick pyspunka i huvudet andra passet. Och efter en stund var syret helt slut. Om jag inte tror mig först varför skulle jag bli orolig. Lexa trött!!?? Har det hänt??
Nej, men så har hon inte jobbat med hjärncellerna tidigare heller, ha,ha.
Att springa och skjuta på är en sak.
Att springa sakta och föra djur är en annan. (och tydligen väldigt tröttsamt ha,ha)

Gladast var jag nog när Jovi kom på att det inte var så farligt att ta djur från en utställare. I alla fall inte om dom hette Ewa och Irja.

Bra träning med bägge hundarna och en kul runda med Ewas lilla Birk, som kommer att utvecklas i rasande takt nu när Ewa kommit igång igen.

3 kommentarer:

  1. Riktigt roligt att träna idag och det bjöds på mycket intressanta och upplyftande saker. Är fortfarande imponerad på våra tjejer Jovi o Irja. Skithäftigt och det är sådanna gånger jag förstår att det är därför man står ute i hagarna och blir en liten "vallnörd". Tack för att du kom idag!!

    SvaraRadera
  2. Det var Ewa,Irja&Birk såklart.

    SvaraRadera
  3. Tänk att det går att få Lexa trött också! Men det är klart, hjärnan är nog inte lika fit som benen ;-)

    SvaraRadera