torsdag 21 juni 2012

Hur gick det sen??

Har det blivit något mer lydnads tränande?
Hmmmmm??  ..........nä!  :-(

Men vi har minsann inte legat på latsidan för det, och än finns motivationen och hoppet till ytterligare träning.

I tisdags var jag förs till Ewa J och körde bägge hundarna vallning. Lexa fick tre pass och Jovi två. Sedan åkte vi till Ewa S och provade Jovi på större flock. Trots att Ewa har nästan dubbelt så många djur (dock av annan ras) som mig så var de till ytan ingen större skillnad. Skogisarna är både små och klumpbildande ;-) Jovi jobbade fint i drivningarna men fick lite problem i fösningen.
Det där med rakt mot djur satt som det skulle. Problemet var bara att det funkar illa på stor flock som ska fösas framåt, ha,ha,ha. Men hon kom så småningom på ungefär hur det skulle gå till.

I går var jag på kurs för Mosse med Lexa. Jätte rolig kurs, jätte trevliga människor och jätte lärorikt innehåll.


Här får Charlotte lite instruktioner inför uppvärmingen ;-)
Hämt!

MEN ? ? ...................

Det står ju två flockar ute!!

-Skicka hunden, sa Mosse.
Den flock hunden väljer, bestämmer ni att den inte ska ta.
Styr istället in / ut, bort på den andra.

Och som om inte det var nog bestod framdrivningen av div serpentiner.



Fålla, delning och singling tränade vi också


Liksom att bestämma hundens väg på i utgångarna

Mosse förklara och instruerade, lät oss tycka, tänka och diskutera. Jag fick massor av nya infallsvinklar och rätade ut flera frågetecken och funderingar. Kul!!
Kul, var också att både jag och Ewa fick beröm av Mosse.
Ja, han höjde oss inte till skyarna, men tyckte ändå att vi var på god väg och hade rätt bra koll på läget. Det stärker. Jovi var förstås också med och lärde sig massor från åskådarbänken.
Tror hon tänkte: -Så där ska jag också göra när jag blir stooor. ;-)

I dag var sonen ute och sprang med dogsen. (8 km i dragläge ger stillsamma och tysta kvällar i stugan.)
I morgon firar vi tvåbenta midsommar så hundarna får vilodag.
Men nästa dag!  ............
....   då tar vi nog och kör ett pass lydnad igen :-)


TREVLIG MIDSOMMAR!!!

1 kommentar:

  1. min förra kommentar försvann visst i cyberspace. Försöker igen :-)
    Ja det var verkligen en toppenkurs, bra att du har dokumenterat övningarna, de där ska vi ta och återanvända. Jag har någon ytterligare från torsdagen också :-)

    SvaraRadera