tisdag 24 januari 2012

Rödluveland

Visst är det fina djur.



Men att ha dem inpå knuten är inte så kul. Man går ständigt och är orolig.
Lever fåren när jag kommer hem?
Är katterna i säkerhet?
Törs man ha hundarna lösa?

Mina hundar är inga hundgårds hundar direkt och de är heller inga ensamtörstare.
Men nu har det blivit så, att min gamla avdelning på jobbet behöver hjälp och jag har lovat att bistå. Detta innebär att både jag och Claes jobbar dag och är hemifrån nästan samtidigt. En liten förskjutning av våra arbetstider har vi dock lyckats gjort. För hundarnas del blir plötsligt dagen en annan. De tvingar vistats i hundgården betydligt mera och med bara varandra som sällskap. Men de har ändå något att glädjas åt. Vi tar långpromenader och tränar lite trix och fix på eftermiddagarna och kvällarna. Och det är något de inte varit bortskämda med.

Dagen långpromenad var dock lite i oroligaste laget. Vi tog en sväng genom skogen medan det ännu var hyfsat ljus ute. Både Lexa och Jovi visade stort intresse för något längre in i grandungarna. Av jägarna i trakten har jag fått reda på att det rör sig varg här i skogarna. De har också setts av boende längre ner i byn. Tänk om vi stötte på dom. Tänk om de var där uti skogen. Tänk om .................... Ja, det många oroliga tänk som for genom skallen medan vi, eller rättare sagt jag spänt promenerade vidare, hela tiden med ögonen på skaft och en oroskänsla i magen. Som tur var såg jag varken Gråben eller spår av honom längs vår väg och jag hoppas jag slipper göra så resten av min tid i deras revir.

2 kommentarer:

  1. Usch, läskigt. De är vackra me n ska hålla sig i skogen. Att ha dem runt får, hundar och katter är en mardröm.

    SvaraRadera
  2. Men hur f-n hinner du ut innan det blir mörkt? Förmodar att du börjar tidigt? För oss andra som jobbar dag är det fortfarande mörkt när man kommer hem.

    SvaraRadera