fredag 27 januari 2012

Trångsynt i både öga och hjärna

Undrar vad det beror på att jag börjar se sämre och sämre.
Jo, nu räcker knappt armarna till längre.
Har fått lov att köpa mig ett par läsglasögon.
Men vägrar inse att minsta förstoringen kanske var i lägsta laget.
Gnäller ständigt att ljuset är för dåligt.

I går hade Claes tröttnat på mitt klagande och bytte ut den svaga punkbelysningen i köket till rediga lysrör. Jösses vilken skillnad, nu ser jag jätte bra. Synd bara att han inte köpte rör med inbyggd skärpa.

I går tog jag faktisk mig i kragen och gick och tränade en stund. Åh, vad roligt det var! Eftersom det börjat skymma krånglade jag inte ut fåren på åkern utan vi höll bara till i lilla vinterhagen. Kände ganska snart att det var på tok för lite utrymme för fåren och komma undan en tajt halvgalen Jovi som verkligen vilat sig i form. Jo, ni läste rätt. Halvgalen! Jädrans vad hon röjde på. (Men det är fortfarande med Jovi mått mätt, jämför man med Lexas unghunds race så var det en smekning, hi,hi) Och nu kommer det.........RIKTIGT ROLIGT ATT SE!!!!

I dag var jag ledig och efter att ha varit och handlat fårfoder, kattmat och hundkulor bestämde jag mig för att ta ut fåren på större ytor. Lexa och jag sorterade och delade. Ut med lammen och in med de dräktiga tackorna. Vi börjar få riktig fin snits på det nu :-)

Det var samma röj på Jovi nu, men så snart hon kände att det fanns plats och utrymme lugnade hon sig. Men jag måste jobba på fråndrivningarna. Hon tendera för mycket att gå runt och samla istället för att trycka iväg. Problemet är att rundande tycker hon är roligare och förmodligen mera lättbegripligt. Hon får respons och styrsel vilket jag måste tydliggöra att hon även kan få  framåt. Känner bara inte riktigt hur ännu. Det får bli ett fall för mina kära träningskamrater, hi,hi,hi. Lexa jobbade fint när hon fick gå iväg med fåren själv. Men så fort kommandona började komma blev det ryckigt. Hmmm......??? Slänger in det i dossiern till kamraterna också ;-) Åsså jag då!! När f-n ska jag lära mig att pausa!?!, att Jovi behöver tydliga hjälper och att Lexa inte gör bättre än hon måste?? Suck, vad trött jag blir på mig själv :-(( Och här tror jag inte kamraterna kan hjälp. Detta är något jag måste jag ta tag i själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar